Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výchova k podpoře zdraví (KAZ / VÝPZD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / VÝPZD - Výchova k podpoře zdraví, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. jednotlivé bio-psycho-sociální a spirituální složky zdraví.Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Autoimunitní a degenerativní onemocnění.Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Princip vzniku civilizačních nemocí.Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí.Výchova ke zdraví na ZŠ a SŠ: Integrace a mezipředmětové vazbyProgramy podporující zdravíZdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla)Programy podporující zdravíZdraví 21Aktivizační metody v rámci podpory zdravíTémata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů:Problematika KOUŘENÍ - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj kuřáctvív ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika kouření, složení cigaretového kouře atp.Problematika ALKOHOLU - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývojkonzumace alkoholu v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika pijáctví, sociální a psychické dopady alkoholismu. Alkohol jako celospolečensky tolerovaná droga. Dítě v rodiněalkoholika.ILEGÁLNÍ DROGY - klasifikace dle účinku, aplikace, rizikovosti. Legislativa v ČR. Rizikazneužívání návykových látek. Problematika odvykání a léčby - primární, sekundární aterciární prevence.ZÁVISLOSTI - patologické hráčství, workoholismus, sektářství a jiné závislosti.PREVENCE STRESU - relaxační a uvolňovací techniky. Druhy stresu, stresové situace,zvládání stresu. Eustres a dystres.POHYBOVÁ AKTIVITA - aerobní a anaerobní pohybová aktivita, optimální tělesná zátěždruhy sportovní aktivity, pozitivní a negativní důsledky pohybové aktivity. Pohybováaktivita jako prevence civilizačních onemocnění.Témata životního stylu - RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ.VÝŽIVA - zásady zdravé výživy, stravovací režim, nemoci spojené s výživou, poruchy příjmu potravy, obezita u dětí, potravinové alergie, preference a averze potravin, alternativní formy stravování u dětí, pitný režim.

Získané způsobilosti

Získání stěžejních informací pro pochopení vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují. Proniknutí do programů podporujících zdraví.

Literatura

Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2002. ISBN 80-7184-867-0.Nešpor, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-9028-.KRCH,F.D. Poruchy příjmu potravy. Praha:Grada, 2005. ISBN 80-247-0840-X.Marádová, E. Prevence závislostí. Praha, 2006. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha, 1998. ISBN 80-7178-263-7.Havlínová, M. et al. Programy podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-059-3.Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.Machová, J., Hamanová, J. Reprodukční zdraví v dospívání. Praha, 2002. Machová, J., Kubátová, D. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-768-0.Kunová V. Zdravá výživa a hubnutí. Praha, 2005. ISBN 80-247-1050-1.Kunová, V. Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha, 2004. Sklenovský, A. Zdraví není samozřejmost. Olomouc, 1997. Kotulán, J. Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. ISBN 80-210-3844-6.

Požadavky

průběžná příprava na výuku

Garant

Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.PaedDr. Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.