Předmět Didaktika mateřského jazyka B (KČJ / DIMJB)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DIMJB - Didaktika mateřského jazyka B, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Komunikační výchova a slohové vyučování v systému vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ.2. Současné pojetí slohového vyučování na základní škole, metody a formy práce.3. Práce s osnovou, přechod od reprodukce k produkci, systém cvičení.4. Popis a vypravování, formy písemného a mluveného projevu, etapy nácviku.5. Integrace jednotlivých složek předmětu český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ.6. Integrace vzdělávacích oblastí v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ.7. Tvorba výukových materiálů se zaměřením na využití metod práce s textem (například Kritickéhomyšlení) a integraci (miniprojektů a projektů).8. Metodická opora pro učitele českého jazyka (učebnice, internetové portály, výstupy z projektů, publikace aj.).
Získané způsobilosti
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- znát a používat základní literaturu oboru,- charakterizovat předmět český jazyk na I. stupni ZŠ a jeho jednotlivé složky,- prokázat znalost metod , forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování se zaměřením na slohové vyučování a komunikační výchovu a aplikovat je na vybraném učivu,- znát systém současného slohového vyučování na základní škole a zejména na 1. stupni ZŠ,umět využívat rozmanitá cvičení při přechodu od reprodukce k produkci, - využívat motivačních cvičení a metod při práci s textem a informacemi (metody Kritického myšlení aj.), - nalézat a využívat možnosti pro integraci složek předmětu český jazyk a vzdělávacích oblastí (miniprojekty apod.).- objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu a umět využít své schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného jazykového učiva.
Literatura
ČECHOVÁ, M. a kol.. Čeština a její vyučování. Praha, 1998. ISBN 80-85937-47-6.SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. SVOBODOVÁ, J. a kol. Jazyk a jazyková komunikace nově. Ostrava, 2002. ISBN 8070422262.Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, 1999. BAUER, A. Čeština na dlani. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-85839-56-3.KRŮŽELOVÁ, M. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha, 2009. ISBN 9788073675509.PETTY,G. Moderní vyučování. 2. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.BERAN, V. a kol. Učím s radostí. Praha, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
Požadavky
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly :- vzorová příprava na hodinu českého jazyka se zaměřením na prezentaci a procvičení konkrétního učiva z oblasti slohu,- náměty na integraci složek předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ,- ukázka využití vybraných metod Kritického myšlení ve vyučování českého jazyka,- vzorová příprava na hodinu českého jazyka se zaměřením na integraci vzdělávacích oblastí, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody ve vyučování českého jazyka na I. stupni ZŠ, - zvládnutí učiva český jazyk a literatura I. stupně základní školy formou testu. Další průběžné úkoly podle potřeby.
Garant
Mgr. Milan Polák, Ph.D.