Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka 2 (KČJ / NDČJ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / NDČJ2 - Didaktika českého jazyka 2, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Současná koncepce slohového vyučování, jeho cíle a úkoly, vztah ke komunikační výchově.2. Metody, formy a cvičení využívaná ve slohovém vyučování.3. Základní principy RVPZV ve slohovém vyučování, integrace a komunikační výchova.4. Základní slohové útvary a postupy ve slohovém vyučování na 2. stupni ZŠ,charakteristika,kompozice, jazykové prostředky, systém slohových cvičení.5. Písemné slohové práce v systému slohového vyučování, fáze slohotvorného procesu, oprava ahodnocení písemných projevů.6. Mluvený projev, jeho příprava a hodnocení, systém mluvních cvičení.7. Využití aktivizačních metod ve slohovém vyučování (například metod Kritického myšlení a kooperativního vyučování)při práci s textem a tvorbě projektů.8. Využití didaktických prostředků ve vyučování slohu (didaktická opora pro učitele českého jazyka).

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- znát a používat základní literaturu oboru;- charakterizovat slohové vyučování jako složku předmětu český jazyk a literatura;- objasnit problematiku slohového vyučování a jeho pojetí v současném systému vzdělávání;- prokázat znalost metod a cílů slohového vyučování a aplikovat je na konkrétním slohovém učivu;- využívat některé inovativní přístupy ke slohovému vyučování a komunikační výchově;- nalézat a aplikovat do vyučování témata vhodná k využití integrace složek předmětu i integrce vnější s jinými vzdělávacími oblastmi a průřezovými tématy;- orientovat se v nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech; - znát a využívat podpůrné didaktické prostředky ve vyučování českého jazyka se zaměřenám na slohové vyučování a komunikační výchovu;- objasnit problematiku hodnocení a klasifikace ve slohovém vyučování a umět využít své schopnosti při opravě a klasifikaci ve slohovém vyučování.

Literatura

ČECHOVÁ, M. Čeština a její vyučování. Praha, 1998. HAUSER, P. a kol. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (díly I a III). Brno, 1994. Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s., 2002. ISBN 80-7238-157-1.ČECHOVÁ, M. a kol.. Komunikační a slohová výchova. Praha, 1998. ISBN 80-85866-32-3.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 2005. http://www.vuppraha.czMIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Praha 1994. SCHNEIDEROVÁ, E. Jazykové hry a hříčky. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-657-5.KRŮŽELOVÁ, M. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha, 2009. ISBN 9788073675509.GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.FUCIMANOVÁ, M. Sloh. Praha, 2007. ISBN 80-7168-844-4.BERAN, V. a kol. Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty). Praha: Agentura STROM, 2003. ISBN 80-86106-09-8.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.Polák, M. Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc: Vydavatelství UP, 2002. Kasíková, H.; Beran, V. Učitelský NÁPADník pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Raabe, 2005.

Požadavky

Výstupy: portfolio studenta, prezentace miniprojektů v rozsahu dvou a více hodin.Metody: RWCT, projektová metoda, metoda řízeného rozhovoru aj.90% účast na seminářích, průběžné plnění úkolů.Vybrané úkoly:Vypracování vzorové přípravy pro prezentaci slohového učiva s využitím integrace předmětů.Vypracování miniprojektu s využitím integrace předmětů a regionálních námětů (se zaměřením na slohové vyučování).Sestavení přehledu literatury a portálů zabývajících se vyučováním českého jazyka (se zaměřením na slohové vyučování).

Garant

Mgr. Milan Polák, Ph.D.doc. PhDr. Marie Zouharová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Polák, Ph.D.