Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury 2 (KČJ / NDKL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / NDKL2 - Didaktika literatury 2, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět volně navazuje na Didaktiku literatury 1. Důraz je věnován potenciálním problémům, s nimiž se mohou učitelé během pedagogické praxe setkávat. Zvláštní pozornost je věnována pozici poezie v systému literární výchovy a konkrétním metodám práce s básnickými texty. Soustředíme se na osobnost učitele, komunikaci mezi učitelem a žáky, problémové situace a úlohy v literární výchově, možnosti rozvoje studentské tvořivosti a kritického myšlení.

Získané způsobilosti

Student získá po absolvování disciplíny přehled o spektru výukových metod a forem a jejich uplatnění v literární výchově, bude schopen řešit potenciální problémy, s nimiž se mohou učitelé setkat v pedagogické praxi. Bude schopen volit adekvátní metody komunikace učitele a žáka v literární výchově, bude schopen řešit problémové situace v literární výchově a rozvíjet tvořivost žáků a jejich kritické myšlení.

Literatura

MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. ISER, W. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. ISBN 80-86055-92-2.WALACE-JONES, J. Cognitive response to poetry in 11 to 16 year olds. Educational Review, 1991, roč. 43, č. 1, s. 25-37. BENTON, P. Conflicting cultures: Reflections on the reading and viewing of secondary-school pupils. Oxford Review of Education, 1995, roč. 21, č. 4, s. 457-471. TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, 2008. ISBN 978-80-7050-554-0.PRUDKÝ, L. Čtenářství očima pedagogů I-XII. Učitelské noviny, 1998, roč. 101, č. 22, 23, 26, 29, 30, 31, 36, 38, 41, 44, 45. KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy . Jinočany : H & H, , 2007. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha, 2008. GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. VALA, J. K reliabilitě měření literární recepce sémantickým diferenciálem. Pedagogická orientace, 2003a, č. 2, s. 98-103. PIKE, M. Keen Readers: adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review, 2000a, roč. 52, č. 1, s. 13-28. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2005. TOMAN, J. Motivace zájmové četby dnešních pubescentů. Čtenář, 1992, roč. 44, s. 340-342. JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom, 1997. LEDERBUCHOVÁ, L. O pubescentním čtenářství I. Český jazyk a literatura, 1996-1997, roč. 47, č. 1-2, s. 1-8. LEDERBUCHOVÁ, L. O pubescentním čtenářství II. Český jazyk a literatura, 1996-1997, roč. 47, č. 5-6, s. 115-120. LEDERBUCHOVÁ, L. O pubescentním čtenářství III. Český jazyk a literatura, 1996-1997, roč. 47, č. 7-8, s. 155-161. BLACKLEDGE, A. Poetry and bias in the primary school. Educational Review, 1994. WADE, B. a SIDAWAY, S. Poetry in the curriculum: A crisis of confidence. Educational Studies, 1990, roč. 16, č. 1, s. 75-84. VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.VALA, J. Psaní poezie v literární výchově. In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. 1. vyd. Ostrava: KČJL PdF OU, 2006. s. 177 ? 180. ISBN 80-7368-271-0.PIKE, M. Pupils´poetics. Changin English: Studies in Reading & Culture, 2000b, roč. 7, č. 1, s. 45-54. FLEMING, M. Pupils´preception of the nature of poetry. Cambridge Journal of Education, 1992, roč. 22, č. 1, s. 31-41. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. PIKE, M. Spirituality, Morality and Poetry. International Journal of Children?s Spirituality, 2000c, roč. 5, č. 2, s. 177-191. BENTON, P. Teaching Poetry: the retoric and the reality. Oxford Review of Education, 1984, roč. 10, č. 3, s. 319-327. MARTÍNKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995. BENTON, P. The Conveyor Belt Curriculum? Poetry teaching in the socondary school II. Oxford Review of Educational, 2000, roč. 26, č. 1, s. 81-93. BENTON, M. The discipline of literary response: Approchaes to poetry with L2 students. Educational Review, 1995, roč. 47, č. 3, s. 333-342. BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. BENTON, P. Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education. 1999, roč. 25, č. 4, s. 521 ? 532. VALA, J. Využití metody sémantického diferenciálu v literární výchově. Pedagogická orientace, 2003b, č. 1, s. 81-89. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1993.

Požadavky

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.

Garant

doc. Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dana Cibáková, Ph.D.