Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět DČJ, čes. a svě. lit. pro děti a mládež (KČJ / XČSLD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / XČSLD - DČJ, čes. a svě. lit. pro děti a mládež, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Teorie literatury pro mládež, dějiny české a světové literatury pro děti a mládež. Teoretická východiska literárněvědné analýzy a interpretace literatury pro děti a mládež, současná teorie a kritika. Interpretace literárního díla jako problém teoretický a didaktický. Aplikace nejnovějších poznatků, metod a forem práce do literárního vyučování na základní škole.

Získané způsobilosti

Studenti budou na základě prohloubeného studia teorie a dějin literatury pro děti a mládež schopni kvalifikovaně analyzovat literární dílo a zařadit ho do českého, resp. světového kontextu. Budou schopni posoudit současnou produkci pro děti a mládež a osvojí si principy literárněvědné literární kritiky umožňující rozlišovat literaturu hodnotnou a triviální. V návaznosti na výuku didaktiky českého jazyka v magisterském studijním oboru budou schopni pojmenovat základní principy, na nichž je založeno současné pojetí vyučování českého jazyka na základních školách, poukázat na problémy, jež v současnosti řeší učitelé v praxi. V souladu s cíli nových pedagogických dokumentů (zejména rámcových vzdělávacích programů) budou schopni aplikovat do vyučování českého jazyka nejnovější poznatky, metody a formy práce, jež vedou k uplatnění mezipředmětových vztahů, globálnímu učení a rozvoji komunikace a dalších kompetencí žáka (s důrazem na projektové vyučování, dramatickou výchovu a kritické myšlení).

Literatura

ČECHOVÁ, M. aj. Čeština a její vyučování. Metodika českého jazyka. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.Janoušek, P. aj. Dějiny české literatury 1945-1989 . Praha: Academia, 2008. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole - II. díl. Plzeň: Vydavatelství Zápodočeské univerzity., 1997. ISBN 80-7082-364-X.HUNT, P. Encyklopedia of Children´s Literature. London - New York: Routledge, 1996. MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl: Paseka, 2004. GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. TOMAN, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus, 2008. Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni , 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.URBANOVÁ, S. Metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 1999. Haman, A. Nástin dějin české literární kritiky . Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-63-3 .VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.ŠUBRTOVÁ, M. aj. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.URBANOVÁ, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. WATSON, W. The Cambridge Guide to Children´s Books in English. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ZIPES, J. The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern. Oxford: Oxford University Press, 2002.

Požadavky

Prostudování doporučené literatury a konzultace s vyučujícím.

Garant

doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc.Mgr. Jana Sladová, Ph.D.