Předmět Komunikativní dovednosti učitele (KPG / NSKD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / NSKD - Komunikativní dovednosti učitele, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vývoj řeči z hlediska ontogenetického a fylogenetického, biologické základy řeči, hlasový aparát, péče o hlas.Teorie komunikace, sociální komunikace, přenos informací, mem jako jednotka kulturní informace, gesta a rituály v komunikaci.Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev.Komunikace ve skupině, aktivizační metody (brainstorming, dílna budoucnosti, pojmové mapy, ITV, EUR).Konstruktivismus v pedagogické komunikaci. Teorie učení, psychoneuroimunologie, neurodidaktika. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe.Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech ČRSpecifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele.Monolog a dialog ve vyučování, paralingvistické a extralingvistické prostředky komunikace.Konflikt a možnosti jeho řešení. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci.Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci.Média jeko prostředky pedagogické komunikace (učební texty, audio a video, multimédia, ICT). Videotrénink interakcí.
Získané způsobilosti
Studenti by měli být schopni vysvětlit pojem komunikace a odůvodnit její význam v dnešní společnosti, vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o svém vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Literatura
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1357-4.GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.MUSILOVÁ, M. Interakce učitele a žáka: cvičebnice. Olomouc: UP, 2002. MĚCHUROVÁ, A. Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha, 1992. ISBN 80-85469-32-2.KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno, 2004. ISBN 80-239-2575-X.LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada , 2005. ISBN 80-247-0858-2.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.PEASE, A. Řeč těla . Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-582-2.NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA, 1999. ISBN 80-200-0690-7.KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha, 1995. ISBN 80-856-2384-6.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno, 2005. ISBN 80-239-4514-9.De VITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada, 2001. ISBN 978-80-247-2018-0.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce. Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů. Prezentace seminární práce v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků zápočtového testu.
Garant
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D.