Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Educational policy (KPG / X4EDP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / X4EDP - Educational policy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:- Charakteristiky vzdělávací politiky a srovnávací pedagogiky, jejich aktérů, metod a nástrojů.-Současný stav a trendy vývoje vybraných školských systémů (včetně České republiky), podstataa důsledky trendů projevujících se v českém vzdělávacím prostředí po roce 1990.-Strategie pro inovace a reformy ve školských systémech.-Řízení školských systémů a alokace zdrojů. Zajišťování kvality vzdělávacích systémů. Synergie externí a interní evaluace.-Podoby/modely školství jako východisko k dosahování efektivity vzdělávání. Vnímání a užívání standardů. Indikátory přidané hodnoty.-Hlavní trendy vzdělávací politiky EU: dokumenty a nástroje. Aktivity IEA, OECD aj. a jejich vlivna vzdělávací politiku EU a jednotlivých členských zemí.-Celoživotní učení, formální, neformální a informální vzdělávání v EU. Uznávání kvalifikací.-Zásadní koncepční a strategické dokumenty české vzdělávací politiky po roce 1990. Jejich naplňování a případné revize. Příslušná legislativa a financování.-Teorie vzdělávání a jejich klasifikace.-Společenské a ekonomické funkce vzdělávacích institucí. Škola jako instituce, organizace, specifická organizace a pospolitost.-Přehled výzkumů sledujících efektivitu a kvalitu škol. Perspektivy efektivity školy (pojetí: všeobecné, ekonomické, organizačně-teoretické).-Historicko-socio-kulturní kontext a kvalita školy.

Získané způsobilosti

Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni:-objasnit vzdělávací politiku a srovnávací pedagogiku jako vědní obory, akcentovat jejich praktický/aplikační charakter, -zdůvodnit význam srovnávací pedagogiky a její vztah k vzdělávací politice na národní i mezinárodní úrovni,-analyzovat rozmanité rysy různých školských systémů včetně mechanismů zajišťování jejich kvality a efektivity, specifiky pak faktory ovlivňující úspěšnost školských systémů-charakterizovat současné společné trendy v různých školských systémech (zejména v zemích Evropské unie),-zhodnotit význam evropské dimenze ve vzdělávání,-charakterizovat hlavní témata stávající české vzdělávací politiky v kontextu celoevropského vývoje, zaujmout k návrhům a způsobům jejich řešení svůj osobitý postoj a obhájit ho,-uvést různé způsoby identifikace klíčových indikátorů vzdělávání (včetně otázky zjišťováí výsledků a výstupů vzdělávání) a nastínit možné způsoby práce se zjištěními z mezinárodních šetření,-podrobněji analyzovat vybraný jev (v závislosti na řešenou disertační práci) v různých kontextech a souvislostech.

Literatura

BRAY, M. (ed.) . Comparative Education : Continuing Tradition, New Challenges, and New Paradigma. Hamburg : Kluwer Academic Publisher, 2003. OECD. Education at a Glance 2010 and Highlights from Education at a Glance 2010. Paris: OECD, 2010. RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003. POSTLETHWAIT, T. N. . International Encyclopedia of National Systems of Education. New York: Pergamon, 1995. PRŮCHA, J. DVOŘÁK, D. Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Edukační realita: Základní pojmy a vztahy. Praha: Portál, 1997. MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR : Bílá kniha. Praha: UIV TAURIS, 2001. EURYDICE. School Autonomy in Europe. Policies and Measures. Brusel: EURYDICE, 2007. PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007. KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.) . Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. MASEMANN, V., WELCH, A. (eds.) . Tradition, Modernity and post-Modernity in Comparative Education. Hamburg: Kluwer Academic Publishers in cooperation with UNESCO Institute for Education, 1997. KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. KALOUS, J., VESELÝ, A. (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006.

Požadavky

Student předloží seznam prostudované literatury, portfolio dokreslující jeho samostudium a i odborný článek reflektující vztah disertační práce k volitelné disciplíně.

Garant

doc. PhDr. Zdeněk Novotný, CSc.