Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Educational evaluation and s. management (KPG / X4ESM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / X4ESM - Educational evaluation and s. management, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:-Základní pojmy pedagogické evaluace (včetně kvality a efektivity), charakteristika a principy vývojových generací evaluace.-Role a účel evaluace ve společenském systému i jeho subsystémech. Místní, národní a mezinárodní úrovně evaluace. Role a modely evaluace ve fungování jednotlivých organizací. Vztah evaluacea výzkumu. Druhy evaluace vycházející z výsledků vzdělávání, z administrativních dat (ÚIV: výkonové a ekonomické ukazatele, údaje o pracovnících a mzdových prostředcích), ze systematické práce se zpětnou vazbou (autoevaluace školy), evaluace programů a učitelů (lidských zdrojů).-Staré a nové výzvy pro evaluaci ve školách. Evaluace jako nástroj plánování a řízení.-Evaluační proces a jeho fáze, stanovování cílů a kritérií. Princip konstrukce evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, rozdíly jejich využití při evaluaci a ve výzkumu.-Etika evaluačního procesu; evaluace výsledků a výstupů výchovně-vzdělávacího procesu.-... další obsah k dispozici u garanta předmětu

Získané způsobilosti

íle předmětu / Účastníci studia budou schopni:- vysvětlit pojem pedagogická evaluace, specifika této disciplíny a charakterizovat současné názory, přístupy a trendy k pedagogické evaluaci v České republice i v zahraničí, -objasnit význam pedagogické evaluace pro práci školy i školského systému, její souvislosti s kvalitou i efektivitou ve vzdělávání,-uvést příklady a vysvětlit současný i potenciální přínos národních i mezinárodních evaluačních výzkumů, vysvětlit vztah evaluačních a výzkumných aktivit,-vysvětlit princip konstrukce a posoudit vhodnost použití evaluačních metod, nástrojů a technik ve vybraných situacích, charakterizovat rozdíly využití těchto metod při evaluaci a ve výzkumu, a ve všech aspektech (tj. včetně zpracování a interpretace dat),-navrhnout evaluační schéma pro vybranou situaci, zkonstruovat některé evaluační nástroje.-objasnit principy vybraných modelů řízení kvality uplatňovaných ve školství a jejich vazby na pedagogickou evaluaci,-objasnit pojetí a základní pojmy a aktuální otázky školského managementu,-s oporou o teorie obecného managementu a v kontextu národních i evropské vzdělávací politiky vysvětlit vývojové i aktuální trendy školského managementu u nás i v zahraničí, -uvést příklady aktuálních teoretických i praktických výzev školského managementu v evropském kontextu,-... (další cíle jsou k dispozici u garanta předmětu)

Literatura

VAŠŤATKOVÁ, J. Benchmarking a autoevaluace ve škole. Olomouc : Hanex, 2010. SCHEERENS, J., GLAS, C, THOMAS, S. N. Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring. A Systemic Approach. Lisse: Swets & Zeitlinger Publisher, 2003. EVERARDS, K. B., MORRIS, G., WILSON, I. Effective School Management. London : Paul Chapman Publishing, 2004. SCRIVEN, M. Evaluation Thesaurus. Newbury Park: Sage Publications, 1991. FULLAN, M. Leadership & Sustainability. System Thinkers in Action. California: Corwin Press, 2005. LEITHWOOD, K., HARRIS, A., STRAUSS, T. Leading School Turnaround : How Successful Leaders Transform Low-Performing Schools. San Francisco : Jossey-Bass, 2010. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: MU ? CDVU, 1996. PRÁŠILOVÁ, M. Řízení základní školy v letech 1990?2007. Olomouc: UP, 2008. ALTRICHTER, H., MESSNER, E., POSCH, P. Schulen evaluieren sich selbst ? Ein Leitfaden. Hannover: Hahn Druckerei, 2004. HARGREAVES, A., FINK. D. Sustainable Leadership. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007. SHAW, I. F, GREENE, J. C., MARK, M. M. The Sage Handbook of Evaluation. London : Sage Publications, 2006. BACÍK, F, KALOUS, J.,SVOBODA, J. a kol. Úvod do teorie a praxe školského managementu I, II. . Praha: UK, 1995.

Požadavky

Předpokladem vykonání zkoušky je tvorba a předložení portfolia obsahujícího: -návrh evaluačního schématu pro vybranou situaci výchovně vzdělávací instituce, organizaci včetně návrhu vhodného evaluačního nástroje,-analýzu systému řízení vybrané organizace zaměřené na výchovu a vzdělávání (případová studie),-odborný článek reflektující vztah disertační práce k volitelné disciplíně.

Garant

doc. Mgr. Jana Poláchová Vašťatková, Ph.D.