Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kurikulum a teorie výuky (KPG / XKTEV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / XKTEV - Kurikulum a teorie výuky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní témata:-Didaktika jako věda i jako nástroj učitele (vývoj didaktiky, pojetí didaktiky v anglosaském i v středoevropském kontextu, klasifikace teorií vzdělávání, klinický přístup, akční výzkum).-Koncepce kvality výuky (vyučování jako celistvý proces; interakce, individualizace a diferenciace, role zpětné vazby apod.).-Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, determinanty a teoretický kontext projektování kurikula.-Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média).-Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese.-Dimenze (odborné, diagnostické, didaktické aj.) profesionality učitele.-Národní i mezinárodní výzkumy výuky a školního vzdělávání.

Získané způsobilosti

Účastníci studia budou schopni:-charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných,-předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe,-v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí,-objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií,-v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese,-prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů),-zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia.

Literatura

JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECH, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. HARGREAVES, A. Curriuclum and assessmentreform. Buckingham : Open University Press, 1990. KOSTRUB, D. Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učitel´, didaktický alebo bermudský trojúholník? . Prešov : Rokus, 2008. ORBIS SCHOLAE. Educational Change in theGlobal Context. Monotematické číslo. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. ORBIS SCHOLAE. Kurikulum v proměnách školy. Monotematické číslo. . 2007. JANÍK, T. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: MU, 2011. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. KNECHT, P. JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. GAVORA, P. Učitel a žák v komunikaci. Brno: Paido, 2005. HELMKE, A. UnterrichtsQualität: erfassen, bewerten, verbessern. Seelze: Klett, Kallmeyer, 2007.

Požadavky

Vypracování a obhajoba ukotvení disertační práce z hlediska obecné didaktiky.Student předloží seznam prostudované literatury a portfolio dokumentující jeho samostudium.

Garant

doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.