Předmět Metodologie pedagogiky (KPG / XMEPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / XMEPD - Metodologie pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), hermeneutiky (Gadamer), sociologického obratu ve filosofii vědy (Fajkus 2005, Fay 2002, Ochrana 2009).- Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňováni teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie (Švec a kol. 2009, Fay 2002).- Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metody sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. (Disman 1993, Chráska 2007, Švec a kol. 2009, Hubík 2006).- Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. Smíšený design výzkumu. (Švec a kol. 2009, Silverman 2005, Strauss, Corbinová 1999, Švaříček, Šeďová a kol. 2007, Gavora 2007).- Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce (Fay 2002, Fajkus 2005, ČAPV, Šanderová 2005, ad.).
Získané způsobilosti
Studenti budou schopni:- analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce- rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice,- propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce,- popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
Literatura
KOMENDA, S., KLEMENTA, J. Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN, 1981. FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates , 2004. ISBN 0-8058-3650-0.CHRÁSKA, M. Metodologie řešení vybraných problémů v pedagogickém výzkumu. Olomouc: PdF UP, 1991. ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově. Brno, 2009. ISBN 798-80-7315-192-8.PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3.HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.ŠVEC, V. (ed.) aj. Slovník pedagogické metodologie . Brno, 2005. ISBN 80-7315-102-2.ONDREJKOVIČ, P. Úvod do metodologie sociálných vied: Základy metodológie kvantitativného výskumu. Nitra: Regent, 2005. STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice, 1999. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha, 1972. Kerlinger, F. K. Základy výzkumu chování. Praha: Akademia., 1972. ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. Fundamentals of educational research. London, 1998. ISBN 0 7507 0858 .Hubík, S.:. Hypotéza. Metodologický nástroj výzkumu ve společenských vědách. České Budějovice 2006. Šanderová, J. a kol. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON, 2007. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-246-0139-7.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha , 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika : věda o edukačních procesech. Praha, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
Požadavky
Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
Garant
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.