Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nižší rostliny (Botanika II) (KPŘ / BNIR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPŘ / BNIR - Nižší rostliny (Botanika II), Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět se skládá z teoretické a praktické části (tj. z přednášek a cvičení), které se obsahově vzájemně prolínají a doplňují. Během celého kurzu získají studenti základní přehled o skupinách organismů, které jsou tradičně řazeny mezi tzv. nižší rostliny. Z fotoautotrofních skupin se jedná o sinice (Cyanophyta), krásnoočka (Euglenophyta), obrněnky (Dinophyta), skrytěnky (Cryptophyta), hnědé řasy (Chromophyta), glaukofyty (Glaucophyta), ruduchy (Rhodophyta) a zelené řasy (Chlorophyta + Charophyta). Z heterotrofních skupin se jedná o houby a houbám podobné organismy: hlenky (Myxomycota), nádorovky (Plasmodiophoromycota), vaječné plísně (Oomycota), plísně buněnkové (Chytridiomycota), spájivé houby (Zygomycota), vřeckovýtrusé houby (Ascomycota), nedokonalé houby (Deuteromycota) a stopkovýtrusé houby (Basidiomycota). Probírány jsou základní charakteristiky těchto skupin, jejich výskyt a význam v přírodě, systém a významní zástupci. Posluchači jsou seznámeni s různými pojetími "nižších rostlin" a s vývojem názorů na jejich postavení v systému živých organismů, s různými typy stélek "nižších rostlin", s teorií endobuněčné symbiózy a se základy systematické botaniky. Během cvičení jsou běžní a/nebo typičtí zástupci "nižších rostlin" pozorováni, demonstrováni a blíže komentováni.

Získané způsobilosti

Studenti dokáží definovat skupinu "nižších rostlin" i různé dílčí podskupiny, jsou schopni orientovat se v systému a evoluci "nižších rostlin" (mají přehled o zahrnutých taxonech a jejich systematickém postavení). Mají základní vědomosti o biologii a ekologii významných taxonů a o možnostech jejich hospodářského využití. Studenti umějí poznat základní zástupce, rozlišit a správně pojmenovat významné anatomické a morfologické struktury těchto organismů.

Literatura

http://old.botany.upol.cz/atlasy/system/index.phpPoulíčková, A. - Jurčák, J. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. Olomouc: UP v Olomouci, 2001. 79 s. 2001. Kalina, T. - Váňa, J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum, 2005. 606 s. 2005. Váňa, J. Systém a vývoj hub a houbových organismů. Praha: Karolinum, 1998. 164 s. 1998. Kalina, T. Systém a vývoj sinic a řas. Praha: Karolinum, 1998. 165 s. 1998. Hoek, C. - Mann, D.G. - Jahns, H.M. Algae. An introduction to phycology. Cambridge: University Press, 1995. 637 s. 1995. Canter-Lund, H. - Lund, J.W.G. Freshwater Algae. Their microscopic world explored. Bristol: Biopress Ltd., 1995. 360 s. 1995. Carlie, M.J. - Watkinson, S.C. - Gooday, G.W. The fungi. 2nd edition. San Diego: Academic Press, 2001. 523 s. 2001. Hagara, L. - Antonín, V. - Baier, J. Houby. Praha: Aventinum, 1999. 416 s. 1999. Červenka, M. - Fassatiová, O. - Holubová-Jechová, V. - Svrček, M. - Urban, Z. Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. II diel. Bratislava: SPN, 1972. 391 s. 1972. Kremer, B.P. - Muhle, H. Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. Praha: IKAR, 1998. 287 s. 1998. Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. 797 s. 2003. Hindák, F. Sladkovodné riasy. Bratislava: SPN, 1978. 725 s. 1978.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: 85% účast na cvičeních, vypracování protokolů z jednotlivých cvičení a splnění zápočtového testu. Požadavky ke zkoušce: znalosti v rozsahu přednášek a základní studijní literatury.

Garant

Mgr. Jana Štěpánková, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Zbyněk Hradílek, Ph.D.Mgr. Jana Štěpánková, Ph.D.Mgr. Jana Štěpánková, Ph.D.