Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rozbor textů současné filozofie (KVS / BRTFP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVS / BRTFP - Rozbor textů současné filozofie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Úvodní seminář - seznámení s obsahem, koncepcí, rozdělení úkolů (referátů).2) Křesťanský personalismusLiteratura: LACROIX, J. Smysl člověka, Praha 1970, s. 117-249. MARITAIN, J. Křesťanský humanismus. Praha 1947 (či jiný titul dle výběru), PIEPER, J. Volný čas, vzdělání, moudrost /Práce a volný čas. Co je universita. Moudrost./ Křesťanská akademie Praha 1992, TEILHARD DE CHARDIN, P. Chuť žít. Vyšehrad 19703) Psychoanalýza a neomarxismus, kritická teorie frankfurtské školyLiteratura: ARON, R. Opium intelektuálů. Mladá fronta 2001, FROMM, E. Umění milovat. Praha 1967, FROMM, E. Mít nebo být. Praha 1992, GARAUDY, R. Perspektivy člověka. Praha 1964, MARCUSE, H. Psychoanalýza a politika. Praha 1969,4) FenomenologieLiteratura: HUSSERL, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha 1970, s. 3-40, HUSSERL, E. Karteziánské meditace. Praha 1968, HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Academia 1972, 19965) ExistencialismusLiteratura: HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha 1996, ISBN 80-86-005-12-7, s. 17-82JASPERS, K. Otázka viny. Praha 1991, ISBN 80-204-0244-6. SARTRE, J. P. Marxismus a existencialismus. Praha 1966 (či jiný titul dle výběru)6) Logický atomismusLiteratura: RUSSELL, B. Logika, jazyk a věda. Praha 1967, s. 108-195 nebo s. 197-270, RUSSELL, B. Zkoumání o smyslu a pravdivosti. Praha 1975, s. 31-1537) Logická analýza a deskripce jazykaLiteratura: AUSTIN, J. L. Jak udělat něco slovy. Filosofia 2000, SEARLE, J. R. Mysl, mozek a věda. Mladá fronta 1994, WITTGENSTEIN, L. Tractatus logico-philosophicus. Praha 1993, ISBN 80-85241-30-7, WITTGENSTEIN, L. Filosofická zkoumání. Praha 1993, ISBN 80-7007-040-48) Logický pozitivismusLiteratura: CARNAP, R. Problémy jazyka vědy (výbor prací). Svoboda 1968, CARNAP, R. Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka, in: Filosofický časopis 4/1991, s. 622-642, ISSN 0015-18319) Neopragmatismus. Kritika logického pozitivismuLiteratura: JAMES, W. Pragmatismus, nové jméno pro staré způsoby myšlení. Praha 1918 (či jiný titul dle výběru). DAVIDSON, D. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Filosofia 2004, DEWEY, J. Škola a společnost. Laichter 1904, FEYERABEND, P. Tři dialogy o vědění. Vesmír 1999, QUINE, W. V. O.: Hledání pravdy. Praha 199410) Kritický racionalismusLiteratura: BENDA, J. Zrada vzdělanců. Melantrich 1929, KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Oikúmené 1997, POPPER, K. R. O zdrojích vědění a nevědění, in: Filosofický časopis 6/2001, s. 969-985 nebo Jazyk a problém vztahu mezi tělem a myslí, in: Filosofický časopis 6/2001, s. 987-995, ISSN 0015-1831, POPPER, K. R. Věčné hledání. Intelektuální autobiografie. Praha 1995, s. 76-101, s. 127-184, ISBN 80-85190-37-0, POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Oikúmené 199711) HermeneutikaLiteratura: GADAMER, H.-G. Filosofie a hermeneutika, in: Filosofický časopis 3/2000, s. 439-444, ISSN 0015-1831, GADAMER, H.-G. Jazyk jako médium hermeneutické zkušenosti, in: Filosofický časopis 4/1998, s. 597-612, ISSN 0015-1831, GADAMER, H.-G. Evropa a oikúmené, in: Filosofický časopis 1/1996, s. 85-100, ISSN 0015-183112) Postmoderna, filosofická antropologieLiteratura: DERRIDA, J. Struktura, znak a hra v diskursu věd o člověku, in: Filosofický časopis 4/1991, s. 584-600, ISSN 0015-1831, FOUCAULT, M. Co je to osvícenství, in: Filosofický časopis 3/1993, s. 363-379, ISSN 0015-1831, GEHLEN, A. Duch ve světě techniky. Praha 1972, LYOTARD, J.-F. Hmota a paměť, in: Filosofický časopis 5/2000, s. 808-816, ISSN 0015-1831, LYOTARD, J.-F. O postmodernismu. Praha 1993 (či jiný titul dle výběru), RORTY, R. Zkoumání jako rekontextualizace: Antidualistické pojetí interpretace, in: Filosofický časopis 3/1994, s. 358-379, ISSN 0015-1831, SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. Praha 1968 (či jiný titul dle výběru)

Získané způsobilosti

Dobrá orientace v anglicky psaných odborných filosofických textech.

Literatura

Horyna, B. a kol. Filosofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4.Novotný, Z. Jak (se) učit filosofii. Olomouc, 2004. Störig, H.J. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. Heidegger, M. Bytí a čas. Praha: Oikoymenh, 1996. Foucault, M. Co je to osvícenství. Filosofický časopis. 1993. Wittgenstein, L. Filosofická zkoumání. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. Gadamer, H.-G. Filosofie a hermeneutika. Filosofický časopis. 2000. Quine, W.V.O. Hledání pravdy. Praha: Hermann a synové, 1994. Husserl, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. Carnap, R. Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka. In: Filosofický časopis. 1991. Lacroix, J. Smysl člověka. Praha: Vyšehrad, 1970. Derrida, J. Struktura, zank a hra v diskursu věd o člověku. In Filosofický časopis. 1991. Wittgenstein, L. Tractatus logico-philosophicus. Praha: OIKOYMENH a Svoboda - Libertas, 1993. Fromm, E. Umění milovat. Praha: Orbis, 1967. Popper, K.R. Věčné hledání. Intelektuální autobiografie. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír, 1995. ISBN 80-85190-37-0.Russell, B. Zkoumání o smyslu a pravdivosti. Praha: Academia, 1975.

Požadavky

Průkazné znalosti projevené aktivní účastní v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje) na základě filosofické četby1. Přednesení přiděleného referátu v trvání asi 20 minut, vycházejícího ze zadané literatury a doloženého písemnou přípravou v rozsahu cca 5 stran psaných v běžných textových editorech (50 řádek na stránku), který obsahuje vhodné ukázky z autentického filosofického textu, přičemž celkově nesmí jít o pouhou reprodukci obsahu, ale především o jeho srozumitelnou interpretaci. Na závěr referátu musejí být zformulovány shrnující myšlenky, podávající celkové zhodnocení, poukazující na další vývoj problematiky, a problémové otázky pro následnou diskusi (dvě až tři). 2. Aktivní účast v diskusích podložená dobrou obeznámeností s probíranou problematikou.

Garant

doc. PhDr. Zdeněk Novotný, CSc.