Předmět Základy muzeologie (KVV / JZMK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JZMK - Základy muzeologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah:Předmět přináší úvod do problematiky muzeologie, cílem je představit ji jako vědu zabývající se fenoménem muzealizace a muzejní kulturou. Ukazuje historické projevy muzejního fenoménu a vývoj muzejních institucí, věnuje se také problematice sběratelství a motivace sbírkotvorné činnosti. Kromě definice muzea a souvisejících pojmů se zabývá typologií muzeí, rysy muzeálie a povahou muzeality. Cílem je nastínit studentům teorii selekce, tezaurace a prezentace, vše s orientací na výchovný smysl muzea. Kromě současných problémů (digitalizace, aktivní selekce aj.) se zabývá také rolí muzejního pedagoga v procesu muzealizace a aktuálními trendy v muzejní kultuře.Základní témata:muzeologie jako vědamuzeologie v systému vědních disciplínmuzealizacehistorické projevy muzejního fenoménutypologie muzeímuzeálie, muzealitaselekce, tezaurace, prezentaceedukační potenciál muzeaaktuální trendy v muzejnictví
Získané způsobilosti
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni porozumět poznávací doméně muzeologie a chápat současné muzejnictví v širším historickém kontextu.
Literatura
STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. (2005). Archeologie a muzeologie. Brno : Masarykova univerzita v Brně. VAŠÍČEK, Zdeněk. (2006). Archeologie, historie, minulost. Praha : Karolinum. BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). (2003). Brána muzea otevřená. Náchod: Nakladatelství JUKO. JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. ORIŠKOVÁ, Mária (ed.). (2006). Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum : Antológia textov anglo-americkej kritickej teórie múzea. Bratislava : Vysoká škola výtvarných umení. JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido. ŠTĚPÁNEK, Pavel. (2002). Obrysy muzeologie pro historiky umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. WAIDACHER, Friedrich. (1999). Príručka všeobecnej muzeológie. Bratislava : Slovenské národné múzeum - Národné múzejné centrum, Vydavateľstvo SNM. ŠPÉT, Jiří. (2003). Přehled vývoje českého muzejnictví I. (do roku 1945). Brno : Masarykova univerzita v Brně, Filosofická fakulta. BROŽKOVÁ, Helena, et al. (1983). Sběratelství. Praha : Nakladatelství Svoboda. STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. (2000). Úvod do muzeologie. Brno : Masarykova univerzita. BENEŠ, Josef. (1997). Základy muzeologie. Opava : Slezská univerzita.
Požadavky
Seminární práce na téma historie a současnost konkrétního vybraného muzea (dle výběru studenta, např. v místě bydliště), historie jeho edukační činnosti, současná vzdělávací strategie muzea.Detailní studium publikací:STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. Úvod do muzeologie. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2000. 169 s. ISBN 80-210-1272-2.ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kulturně antropologické aspekty muzejního fenoménu. AntropoWebzin. 2011, 1, s. 12-19. ISSN 1801 8807.
Garant
Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.