Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie 1 (USS / ALO1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USS / ALO1 - Logopedie 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Logopedie jako vědní disciplína.Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Jazykové roviny. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti.2. Organizace logopedické péče.Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy.3. Fylogeneze a ontogeneze řeči.Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči.4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti.Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky.5. Lateralita a komunikace.Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku.6. Poruchy hlasu.Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce.7. Narušený vývoj řeči.Typy odchylek vývoje řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči terminologie a klasifikace. Narušení vývoje řeči u osob s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) v dospívání a dospělosti.8. Získaná neurotická nemluvnost.Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií.9. Možnosti logopedické prevence a osvěty.Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti.

Získané způsobilosti

Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.

Literatura

Vitásková, K. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3717-0.Mlčáková, R. Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.Kutálková, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786675.Peutelschmiedová, A. Logopedické minimum. Olomouc: VUP, 2001. Lechta, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00447-9.Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 8024410885.Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.Kiml, J. Neurodynamické poruchy hlasu =: Dysphoniae et aphoniae functionales. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1963. Kutálková, D. Opožděný vývoj řeči: dysfázie : metodika reedukace. Praha: Nakladatelství Septima, 2002. ISBN 8072161776.http://library.upol.cz/i2/i2.search.cls?ictx=upol&src=upol_us_cat-0&show_lim=0&field=T001&zf=UF_UPOL&term=e0018434Klenková, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno, MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.Vaverka, F. (2011). Vliv vybraných faktorů na přesnost jednoduchého pohybu: lateralita, rychlost, zraková kontrola, zátěž, rozsah pohybu. Ostrava: Ostravská univerzita. Kiml, J. Základy foniatrie: vady a poruchy funkcí sdělovacího procesu, léčebná péče, výchova, reedukace a rehabilitace sluchu, hlasu a řeči. Praha: Avicenum, 1978. Mlčáková, R., & Vitásková, K. Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4.

Požadavky

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.

Garant

Mgr. Adéla Hanáková, Ph.D.PhDr. Alena Hlavinková, Ph.D.Mgr. Lucie Šebkovádoc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Adéla Hanáková, Ph.D.PhDr. Alena Hlavinková, Ph.D.Mgr. Lucie ŠebkováMgr. Lucie Šebková