Předmět Terapeutické techniky (USS / KJETT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USS / KJETT - Terapeutické techniky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cílem předmětu je frekventanty nejen seznámit s takovými způsoby odborného a cíleného jednání terapeuta s klienty, jež směřují od odstranění či zmírnění nežádoucích potíží, nebo odstranění jejich příčin, k jisté prospěšné změně, ale současně je zařadit do kontextu speciálněpedagogické péče o handicapované děti předškolního věku. Po stránce obsahové bude především kladen důraz na teorii a metodologii vybraných terapeutických přístupů (vhodných pro uvedenou věkovou kategorii) a na jejich aplikaci u různých diagnostických skupin. Součástí bude rovněž konkrétní výcvik frekventantů.Okruhy pro individuální práci:1. Terapie hrou - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.2. Činnostní terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.3. Psychomotorická terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.4. Expresivní terapie - vymezení, definování, hlavní metody a techniky, terapeutický význam exprese.5. Expresivní terapie - vývoj, vztah k umění a k dalším hraničním oborům.6. Arteterapie v užším slova smyslu - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.7. Vývoj, diagnostické využití a interpretace dětské kresby či dětského výtvarného projevu.8. Muzikoterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.9. Význam hudby u dětí, charakteristika jednotlivých hudebních složek a hlavních hudebních stylů v kontextu terapií.10. Dramaterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.11. Teatroterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.12. Biblioterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.13. Současné možnosti literatury a jednotlivých literárních textů při řešení problémů dětského věku.14. Terapie s účastí zvířete - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle.15. Hraniční terapeutické metody ve speciální pedagogice předškolního věku - rodinná terapie, terapeutická komunita, skupinová rozhovorová sezení atd.
Získané způsobilosti
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Literatura
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1819-4.MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1075-3.ŠICKOVÁ - FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
Požadavky
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Garant
Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
Vyučující
prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.