Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie (USS / ULGP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USS / ULGP - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Logopedie jako vědní disciplína.Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti.2. Organizace logopedické péče.Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy.3. Fylogeneze a ontogeneze řeči.Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči.4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti.Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky.5. Lateralita a komunikace.Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality, zkoušky laterality. Náhled na lateralitu v historii a v současnosti. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. Psaní osob preferujících levou ruku.6. Možnosti logopedické prevence a osvěty.Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti.7. Dyslálie.Klasifikace českých hlásek. Terminologie a klasifikace dyslálie, etiologie, symptomatologie, diagnostika. Zásady a principy logopedické intervence u dyslálií, prevence a prognóza. Základy myofunkční terapie.8. Poruchy hlasu.Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce.9. Specificky narušený vývoj řeči.Terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky, diferenciální diagnostiky a intervence, prevence a prognóza.10. Narušení zvuku řeči.Rinolálie a palatolalie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza.11. Dysartrie.Terminologie, základní přístupy ke klasifikaci vývojová a získaná forma, dysartrie u DMO, dysartrie v dospělosti, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza.12. Specifické poruchy učení.Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Jiné typy poruch učení a praxie.13. Narušení plynulosti řeči.Balbuties a tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza.

Získané způsobilosti

Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.

Literatura

Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.Vitásková, K. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3717-0.MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.Škodová, E., & Jedlička, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.Lechta, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00447-9.Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 8024410885.KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Mlčáková, R., & Vitásková, K. Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3719-4.Smečková, G. Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3718-7.Mlčáková, R., & Vitásková, K. Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4.

Požadavky

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.

Garant

Mgr. Adéla Hanáková, Ph.D.PhDr. Alena Hlavinková, Ph.D.doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Adéla Hanáková, Ph.D.PhDr. Alena Hlavinková, Ph.D.