Předmět Methodology of Special Education (USS / XXMET)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USS / XXMET - Methodology of Special Education, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Pedagogický výzkum jako metoda lidského poznávání. Druhy pedagogických výzkumů. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Deskriptivní statistické metody (charakteristiky polohy, míry variability, metody grafického zobrazování dat, metody průzkumové analýzy). Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Statistické testy významnosti pro data nominální, ordinální a metrická. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými (korelační a regresní analýza v pedagogickém výzkumu). Faktorová a shluková analýza a jejich možnosti v pedagogickém výzkumu. Jenoduchá a dvoufaktorová analýza rozptylu. Klasické i méně obvyklé metody sběru dat v pedagogických výzkumech a jejich výpovědní hodnota.
Získané způsobilosti
Studenti budou schopni:- analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce- rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice,- propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce,- popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
Literatura
JOHNSON, Burke, CHRISTENSEN, Larry. Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. London: SAGE, 2012. ISBN 978-1-4129-7828-6.deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates , 2004. ISBN 0-8058-3650-0.BRIDGES, D., SMITH, R. (eds). Philosophy, Methodology and Educational Research. Oxford: Blackwell, 2007. ISBN 978-1405145138.GIVEN, Lisa M. (ed.). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. London: SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-4163-1.Kerlinger, F. K. Základy výzkumu chování. Praha: Akademia., 1972. BORWN, A., DOWLING, P. Doing Research/Reading Research. A mode of Interrogation for Education. London: Falmer Press, 1998. BORG, W. R., GALL, M. D. Educational Research. An Introduction. New York: Longman, 1998. MARCZYK, Geoffrey, DEMATTEO, David, FESTINGER, David . Essentials of research design and methodology. Hoboken: Wiley, 2005. ISBN 0-471-47053-8.ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. Fundamentals of educational research. London, 1998. ISBN 0 7507 0858 .BECHHOFER, Frank, PATERSON, Lindsay. Principles of Research Design in the Social Sciences. London: Routledge, 2000. ISBN 978-0415214421.
Požadavky
Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
Garant
prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.