Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie pro botaniky (BOT / PEDO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu BOT / PEDO - Pedologie pro botaniky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studenti se v rámci kurzu seznámí s nejdůležitějšími teoretickými principy pedologie, které si ověří v praxi formou terénního cvičení. Bude poskytnut solidní teoretický a praktický základ, díky kterému budou rozumět přístupům ke zkoumání, popisu a klasifikaci půd. Důraz bude kladen na propojení získaných poznatků s výzkumnými tématy a otázkami botaniky, resp. ekologie rostlin. Půda bude představena jako jeden z hlavních faktorů pro výskyt a dynamiku rostlin a vegetace. Studenti by měli být schopni po absolvování kurzu samostatně provést sondáž půdy, odběr vzorků, jejich zpracování a znát základní metody jejich analýzy. Měli by být schopni popsat a klasifikovat půdní profil, a tím také porozumět obsahu pedologických map. Získají přehled o vlastnostech a rozšíření půd v rámci České republiky a v celosvětovém měřítku. Budou schopni porozumět půdním datům a pedologickým textům prezentovaným v odborné cizojazyčné literatuře.Sylabus1. Co je půda, z jakých částí se skládá, neživé a živé složky, jakými způsoby je můžeme popsat a analyzovat.2. Přístupy k pedologickému popisu půd: fyzické a chemické parametry, jejich zjištění v terénu a v laboratoři.3. Pedogeneze, půdní typy a základní systémy třídění, hlavní klasifikační znaky praktická diagnostika, rozšíření v ČR a ve světě.4. Popis a analýza půdy v terénu. Popis půdního profilu. Sondáž, odběr vzorku, jeho zpracování a laboratorní analýza.5. Půda a rostliny: které půdní vlastnosti mají vliv na rozšíření a dynamiku rostlin a jejich společenstev, jak se tento vliv projevuje v typických situacích.

Získané způsobilosti

1. Absolvent rozumí základním pedologickým termínům, zná hlavní systémy klasifikace půd.2. Rozumí konstituci a genezi půdy, umí správně popsat půdní profil a odebrat vzorek.3. Orientuje se v důležitých půdních vlastnostech ve vztahu k rostlinám.

Literatura

Růžičková, E., Růžička, M., Zeman, A., & Kadlec, J. (2003). Kvartérní klastické sedimenty České republiky: struktury a textury hlavních genetických typů. Praha: Česká geologická služba. Catt, J. A. (1990). Paleopedology manual Quatern. Int., 6, 1?95. Smolíková, L., Němeček, J., Kutílek, M., Ložek, V., & Hraško, J. (1990). Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia. United States Department of Agriculture. (1999). Soil Taxonomy: A Basic System of Soil Classification for Making and Interpreting Soil Surveys. Washington, DC. Bardgett, R. D. (2005). The biology of soil: a community and ecosystem approach. New York, N.Y: Oxford University Press. Brady, N. C., & Weil, R. R. (2014). The nature and properties of soils. Harlow: Pearson. ISSS-ISRIC-FAO. (1998). World reference basis for soil resources. World Soil Resources Reports 84. FAO, Rome.

Požadavky

Zkouška formou testu, doplněná ústním zkoušením, zápočet na základě úspěšného absolvování terénního cvičení.

Garant

Mgr. MgA. Radim Hédl, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Martin Duchoslav, Ph.D.Mgr. MgA. Radim Hédl, Ph.D.RNDr. Martin Duchoslav, Ph.D.Mgr. MgA. Radim Hédl, Ph.D.