Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biologie (BOT / SZZB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu BOT / SZZB - Biologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Mendelistická genetika , základní genetická pravidla. Monohybridismus až polyhybridismus, vlohové interakce, kvantitativní vlastnosti, dědičnost a pohlaví, dědičnost a chování. Genetické principy ve šlechtitelství a chovatelství. Základy molekulární genetiky. Gén a jeho funkce. Genetický kód. Přenos a realizace genetické informace. Princip proteosyntézy. Penetrace a expresivita genu. Regulační mechanismy genové exprese. Genetika podbuněčných organismů. Cytogenetika. Populační a evoluční genetika. Základy genetiky člověka. Principy genového inženýrství. Sekvenování genů, restrikční analýza genové knihovny, genetická transformace a transgeneze. Cílené genetické modifikace u rostlin a živočichů.Fyziologie rostlinné buňky, mechanismy příjmu látek buňkou. Fotosyntéza, dýchání rostlin. Vodní provoz rostlin. Floémový transport látek v těle rostliny. Fyziologie minerální výživy, heterotrofní výživa, mykorhiza. Fyziologie tvorby květů, plodů a hlíz; fotoperiodismus, jarovizace. Růst a vývoj rostlin; růstové regulátory. Odpočinek a stárnutí rostlin. Celistvost rostlinného těla (růstové korelace, regenerace, polarita), morfogeneze rostlin. Pohyby rostlin. Sekundární metabolismus rostlin a jeho význam. Fyziologické aspekty odolnosti rostlin proti nepříznivým vlivům prostředí, fyziologie nemocné rostliny.Metody fyziologické práce s živočišnými organismy; homeostáza; funkce tělních tekutin; fyziologie oběhu krve a lymfy; fyziologie výživy, trávení a vstřebávání; přeměna energií; fyziologie dýchacího systému; termoregulace; exkrece a osmoregulace; neurohumorální řízení životních funkcí; funkce smyslových orgánů.Metody etologických výzkumů v přírodě a laboratoři; druhy záznamů chování živočichů; chování na bázi vrozeného programu; získané (naučené) chování; biokomunikace; rozmnožovací a sociální chování; základy chronobiologie.Hlavní faktory prostředí, organismy jako bioindikátory prostředí. Populace a jejich základní charakteristiky; změny velikosti populací v čase, šíření rostlin a živočichů. Areál; endemity, relikty. Vzájemné vztahy mezi populacemi, strategie rostlinných/živočišných populací. Ekologická nika, koevoluce druhů. Společenstvo (biocenóza), druhová diverzita společenstva. Nejdůležitější lesní a nelesní společenstva naší krajiny. Ekosystém - trofické řetězce, pyramidy a sítě; primární a sekundární produkce ekosystémů. Vliv člověka na ekosystémy; synantropní rostliny a živočichové. Charakteristika nejdůležitějších biomů Země. Biogeochemické cykly biogenních prvků (C, O, N, P, S). Fytogeografické a zoogeografické členění Země; fyto- a zoogeografická charakteristika České republiky.Tkáně. Kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a kožní soustava člověka. Endokrinní žlázy lidského těla. Nervová soustava člověka (centrální nervová soustava, obvodové nervy). Pohlavní soustava muže a ženy. Individuální vývoj (ontogeneze) člověka. Charakteristika a rozdělení primátů. Fylogenetický vývoj člověka: charakteristika rodů Australopithecus a Homo. Akcelerace a sekulární trendy; teorie vzniku hominidů, hominizace a sapientace. Nepřímé důkazy evoluce (embryonální vývoj, rudimenty, atavismy).Součástí státní zkoušky je i praktické poznávání organismů.

Získané způsobilosti

Znalosti, schopnosti a dovednosti studenta jsou v rozsahu zkoušených témat.

Požadavky

Státní závěrečná zkouškaSoučástí státní zkoušky je i praktické poznávání organismů, s důrazem na didaktické typy v učivu základních a středních škol.

Garant

prof. Ing. Aleš Lebeda, DrSc.

Vyučující

prof. Ing. Aleš Lebeda, DrSc.