Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do didaktiky matematiky (KAG / MDIM6)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAG / MDIM6 - Úvod do didaktiky matematiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Historie matematiky - etapy vývoje. Obsah a didaktický systém učiva matematiky na ZŠ a SŠ. Modernizace matematického vzdělávání.Prostředky matematického vzdělávání na ZŠ a SŠ. Přehled didaktických prostředků na ZŠ a SŠ. Didaktické principy a zásady ve vyučování matematice.Plánování výchovně vzdělávací práce v matematice. Rámcové a školní vzdělávací programy, zejména RVP ZV a RVP G, klíčové kompetence. Standardy a evaluace ve vyučování matematice. Evropský sociální fond.Postupy a metody práce ve vyučování matematice na ZŠ a SŠ. Deduktivní a induktivní postupy ve vyučování matematice. Instruktivní a konstruktivní vyučování. Konstruktivismus, badatelsky orientovaná výukaModerní metody a formy vyučování matematice: Problémové vyučování, skupinová a samostatná práce žáků, projektové učení, programované učení.Materiální prostředky matematického vzdělávání: učebnice, časopisy, pomůcky, didaktická, výpočetní a multimediální technika (počítačky, počítače, internet aj.) a jejich využití ve vyučování matematice.Organizační formy matematického vzdělávání. Vyučovací hodina matematiky a její části.Individuální přístup k žákům, péče o talentované (přehled metod a forem na ZŠ a SŠ) a zaostávající žáky v matematice. Mimotřídní a mimoškolní práce v matematice, osobnost učitele matematiky.Motivace, aktivizace a zpětná vazba ve vyučování matematice.Prověřování, hodnocení a klasifikace ve vyučování matematice: úkoly, zásady a způsoby. Příprava písemné práce, její klasifikace, hodnocení a rozbor výsledků. Jevová analýza.Rozvoj myšlení žáků (horizontální a vertikální členění) a logická výstavba matematiky: Pojem, vytváření pojmů, rozsah a obsah pojmu, klasifikace pojmů, pojmová mapa.Definování matematických pojmů, druhy definic a jejich příklady ze školské matematiky. Axiomatický systém, budování a model teorie. Příklady axiomatických systémů.Matematické věty a jejich druhy. Důkazy matematických vět a jejich logický podklad. Metodika práce s matematickými definicemi, větami a důkazy, příklady ze školské matematiky na ZŠ a SŠ.

Získané způsobilosti

5. Syntéza poznatkůShrnuti a vzájemné propojení poznatků z psychologie, pedagogiky a matematiky

Literatura

Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. Praha, 1999. Feherérová, Š. a kol. Didaktická příručka pro střední školu. OU Ostrava, 2010. Freudental, H. Mathematics and educational tasks. Dordrecht, 1973. Ulovec, A., Molnár, J. Motivating and exciting methods in matehmatics and science. Glosary of terms. UP Olomouc, 2014. Chodorová, M., Hrubý, D. Příručka pro začínající učitele matematiky. Trifox Šumperk, 2009. Hejný, M., Michlacová, A. Skúmanie matematického resitelského postupu. MC Bratislava, 2001. Mužič, V. Testy vědomostí. Praha, 1971. Brosseau, G. Theory of didactical situations in matehametics. Kluwer Academic Publishers Dordrecht/Boston/London, 1997. Krygowska, S. Z. Zarys dydaktyka matematyky: Teoria i zastosowania w mateamtyce szkolnej. WSIO Warszawa, 2005. Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Praha, 2001. Sedláčková, J. Diagnostické metody vevyučovánímatematice. UP Olomouc, 1993. Mikulčák J. Didaktika matematiky I. SPN Praha, 1982. Růžičková, B. Didaktika matematiky pro distanční studium 1. UP Olomouc, 2002. Krpec, R. a kol. Didaktika matematiky pro SŠ. OU Ostrava, 2006. Hejný, M. , Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha, UK. Holt,J. Jak se děti učí. Blažková R. a kol. Kapitoly z didaktiky matematiky. MU Brno, 2011. Spagnolo, F., Čižmár, J. Komunikácia v matematike na strednej skole. MU Brno, 2003. Molnár, J. a kol. Konstruktivismus ve vyučování matematice. VUP Olomouc, 2008. Novák, B. Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc, 1999. Fulier, J., Šedivý, O. Motivácia a tvorivosť vo vyučovaní matematiky. UKF Nitra, 2001. HOLT, J. Proč děti neprospívají. Praha: Strom, 1994. Sedláčková J. Rozvíjení myšlení žáků ve vyučování matematice. UP Olomouc, 1993. Molnár, J. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve vyučování matematice. UP Olomouc, 2009. BERTRAND, Y. Současné teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Krpec. R. a kol. Trénink matematiky pro SŠ. OU Ostrava, 2006. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. ISBN 80-7178-120-7.Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc, 2003.

Požadavky

Zápočet: Příprava mikrovýstupů. Samostudium - příprava na seminář a cvičení

Garant

prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.

Vyučující

prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.Mgr. Vladimír Vaněk, Ph.D.