Předmět Interkulturní komunikační kompetence (KAA / ICC)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / ICC - Interkulturní komunikační kompetence, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
This study subject is taught by the form of blended learning and is based on face-to-face sessions in seminars as well as students´ e-learning participation. Through various types of on-line sessions students will reflect on their practical experience from the face-to-face sessions, through: discussions, becoming aware of and acquiring as well as trying to define concrete concepts, etc.Introduction to the concept Intercultural communicative competence.Place of Intercultural communicative competence in educational process (on the European Union level of as well as in the Czech Republic).Terminology connected to Intercultural communicative competence, Multicultural education, Culture, etc. (intercultural - multicultural, culture, big C Culture - small c culture, subculture, language and culture, culture and society, nation, racism, ethnicity, etc.)Self awareness (who am I and where do I belong, self-reflection, motivation, etc.)Awareness of others (prejudice, types - stereotypes, cultural understanding, sense of humor, reflection of others, respect, empathy, etc.)Attitudes (pulling down the barriers, values, beliefs, tolerance, willingness to suspend judgment, openness, etc.)Skills (practical skills and know-how, intercultural skills and know-how, ability to compromise, etc.)Knowledge (communicative language competences - linguistic c., sociolinguistic c. and general competences - declarative knowledge, know-how, etc.)Proficiency in the host language (What does he mean when he says ?.? etc.)Back to the concept Intercultural communicative competence (domains, traits, competences, process, etc.)Evaluation of Intercultural communicative competence evolvement.
Získané způsobilosti
Tento studijní předmět rozvíjí všech pět domén interkulturní komunikativní kompetence: vědomí (awareness), postoje (attitudes), dovednosti (skills), znalosti (knowledge) a dovednost v cizím jazyce (proficiency in the host language) studentů učitelství AJ, a to jak v rovině komunikativních jazykových kompetencí (lingvistické, sociolingvistické, pragmatické), tak obecných kompetencí (deklarativní znalosti, dovednosti a praktické znalosti, ´existenciální´ kompetence, schopnost učit se).
Literatura
Morgensternová, M., Šulová, L. Interkulturní psychologie, Rozvoj interkulturní senzitivity. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.lUSTIG, M. W., Koester, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cultures. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-280-5.Byram, M., Fleming, M. Language Learning in Intercultural Perspective. CUP, 1998. ISBN 0 52162376 6.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha:ISV, 200.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích - 75%Plnění zadaných úkolů v průběhu semestru.Požadované materiály: portfolio - Portfolio of my Intercultural Communicative Competence development.
Garant
Mgr. Irena Reimannová, Ph.D.