Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky (KAA / KDEPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / KDEPE - Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Úvod do dějin pedagogiky; ideál humanity.Období protireformace - výchovou k nápravě věcí lidských - Jan Amos Komenský (1592-1670).Postavení pedagogiky mezi vědami - G.A. Lindner (1828 - 1887).Pozitivismus - František Krejčí (1858 - 1934).Všestranná výchova tělesná, rozumová a mravní - Josef Úlehla (1852 - 1933).Masarykův realismus - T. G. Masaryk (1850 - 1937).Syntéza antického naturalismu a křesťanského ideálu - František Drtina (1861 - 1925).Experimentální pedagogika - Otokar Kádner (1870 - 1936).Snahy o exaktní pedagogiku - pedopsychologie - František Čáda (1855 - 1917).Pedagogický realismus - Josef Hendrich (1888 - 1950).Syntetický pohled na vývoj pedagogiky - Otokar Chlup (1875 - 1965).Pokus o reformu českého školství - Václav Příhoda (1889 - 1979).Krize hodnot ve výchově.

Získané způsobilosti

Studenti budou schopni kriticky reflektovat společenské požadavky, jejich profesní kompetence se rozvine směrem k dovednosti anticipace budoucího vývoje v oblasti pedagogiky a jeho uchopení v projektování výuky.

Literatura

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman, 1994. STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha:Zvon, 1991. SINGULE. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Prešov: Mana Con, 1996. REBLE, A. Dejiny pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1993. KRATOCHVÍL, L. Dějiny pedagogiky: přehledný výtah z přednášek. Chrudim: Vysoká škola pedagogická, 1946. KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova,, 1999. GRECMANOVÁ, H.; HOLOUŠOVÁ, D.; URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I a II. Olomouc: Hanex, 1998. CIPRO, M. Pedagogika a společnost. Praha: Vlastním nákladem autora, 1999. CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha: Vlastním nákladem autora, sv. 1-5,, 2002. CHLUP, O. Vývoj pedagogických ideí v novém věku. Brno: Filosofická fakulta, 1925.

Požadavky

1. Aktivní účast na seminářích.2. Schéma/mapa představující 1 prostudovanou práci a biografii vybraného českého či zahraničního pedagoga z konce 19. a počátku 20. století a hodnotící platnost jejich myšlenek v současnosti.3. Ústní zkouška ve formě kolokvia (prezentace "map" a diskuse nad nimi).4. Seznam prostudované literatury.

Garant

Mgr. Irena Reimannová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Irena Reimannová, Ph.D.