Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace v pedagogice (KAA / SPVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / SPVP - Specializace v pedagogice, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:1.Cíle výchovy a vzděláváníA. Primární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení.Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí (záměrnost, formování osobnosti jedince).B. Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků (cíle kognitivní, sociální, hodnotové, metakognitivní). Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.Výuka cizího jazyka v inter / multikulturní výchově.2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesuA. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení (všeobecné a odborné, teoretické a praktické, formální a materiální). Teorie výběru a uspořádání učiva. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy.Psychologická a didaktická analýza učiva, didaktická transformace. Individualizace a diferenciace v procesech učení se / vyučování, specifika cizojazyčné výuky.B. Organizační formy vyučování (frontální, skupinové, individualizované). Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Metody, strategie a techniky ve vyučovacím procesu. Učební materiály a pomůcky, ICT ve výuce anglického jazyka, teorie učebnic.Strategie a techniky ve výuce řečových dovedností a jazykových prostředků.Alternativní modely vyučování.3.Vyučování a jeho řízeníA. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Základní terminologické zmapování problémových okruhů učení. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků.Plánování vyučovacího procesu (dlouhodobé, střednědobé plány, plánování vyučovací hodiny, typologie cvičení). Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky.Řízení vyučování (role učitele, role žáka, sociální formy ve vyučování cizích jazyků, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace ve vyučování, problém disciplíny, autorita učitele). Aktivita žáků ve vyučování, samostatná práce žáků, prostředky aktivizace žáků ve vyučování, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Hodnocení učitelem, vzájemné hodnocení žáků, sebehodnocení žáka.B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Komunikační kompetence jako cíl cizojazyčné výuky.Modely komunikace, druhy komunikace (verbální / neverbální, přímá / nepřímá).C. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích. Způsoby motivování žáků ve vyučování cizího jazyka. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.4.ŽákA. Vyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka.B. Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost. Pozice žáka ve skupině. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.C. Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.5.UčitelA. Specifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele, model reflektivního praktika. Typologie učitele.B. Role učitele ve výuce cizího jazyka.

Získané způsobilosti

Předmět státní závěrečné zkoušky.

Požadavky

Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:1.Cíle výchovy a vzděláváníA. Primární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení.Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí (záměrnost, formování osobnosti jedince).B. Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků (cíle kognitivní, sociální, hodnotové, metakognitivní). Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.Výuka cizího jazyka v inter / multikulturní výchově.2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesuA. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení (všeobecné a odborné, teoretické a praktické, formální a materiální). Teorie výběru a uspořádání učiva. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy.Psychologická a didaktická analýza učiva, didaktická transformace. Individualizace a diferenciace v procesech učení se / vyučování, specifika cizojazyčné výuky.B. Organizační formy vyučování (frontální, skupinové, individualizované). Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Metody, strategie a techniky ve vyučovacím procesu. Učební materiály a pomůcky, ICT ve výuce anglického jazyka, teorie učebnic. Strategie a techniky ve výuce řečových dovedností a jazykových prostředků. Alternativní modely vyučování.3.Vyučování a jeho řízeníA. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Základní terminologické zmapování problémových okruhů učení. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků. Plánování vyučovacího procesu (dlouhodobé, střednědobé plány, plánování vyučovací hodiny, typologie cvičení). Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky. Řízení vyučování (role učitele, role žáka, sociální formy ve vyučování cizích jazyků, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace ve vyučování, problém disciplíny, autorita učitele). Aktivita žáků ve vyučování, samostatná práce žáků, prostředky aktivizace žáků ve vyučování, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Hodnocení učitelem, vzájemné hodnocení žáků, sebehodnocení žáka. B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Komunikační kompetence jako cíl cizojazyčné výuky. Modely komunikace, druhy komunikace (verbální / neverbální, přímá / nepřímá). C. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích. Způsoby motivování žáků ve vyučování cizího jazyka. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.4.ŽákA. Vyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka. B. Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost. Pozice žáka ve skupině. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy. C. Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.5.UčitelA. Specifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele, model reflektivního praktika. Typologie učitele. B. Role učitele ve výuce cizího jazyka.

Garant

Mgr. Irena Reimannová, Ph.D.