Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Učitelská způsobilost (KAA / UCZP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / UCZP - Učitelská způsobilost, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:1.Cíle výchovy a vzděláváníPrimární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení. Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí.Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků. Výuka cizího jazyka v interkulturní výchově a vzdělávání.2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesuA. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. RVP ZV.Teorie výběru a uspořádání učiva. Didaktická znalost obsahu. Psychologická a didaktická analýza učiva.B. Materiální a nemateriální didaktické prostředky.Učební materiály a pomůcky. Teorie učebnic.Organizační formy vyučování. Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Přístupy, metody a techniky ve výuce anglického jazyka v diachronním a synchronním pohledu.3.Vyučování a jeho řízeníA. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků.Plánování vyučovacího procesu. Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky.Řízení vyučování (role učitele/žáka, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace, disciplína). Aktivizace žáků ve vyučování a její prostředky, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků, hodnocení učitelem. Konstrukce nástrojů hodnocení jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků, kritéria hodnocení, interpretace výsledků hodnocení. Psychologie a psychohygiena zkoušky.B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Vztahy mezi psychologickým a pedagogickým pojetím interakce a komunikace, s tím související problémové okruhy: komunikační a komunikativní, komunikativní/ční kompetence jako cíl VAJ - komunikace jako prostředek VAJ.Modely a druhy komunikace. Komunikační záměr, střet kom. záměrů učitele a žáka.Typy interakce a komunikace ve škole a v prostředí školní třídy.Pedagogická komunikace ve VAJ (prezentace nového učiva, otázky, instrukce, využívání mateřského jazyka ve výuce cizích jazyků).C. Motivace z pohledu různých škol myšlení. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích, motivace zájmem a smyslem pro povinnost, aspirační úroveň jako motivující činitel, motivy autonomní a heterogenní.Potřeby a zájmy žáků. Svobodný výběr.Způsoby motivování žáků ve VAJ. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.4.ŽákVyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka.Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost, školní úspěšnost a neúspěšnost. Pozice žáka ve skupině. Individuální zkušenosti žáka ve vyučování. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.Subjektivní a objektivní determinanty.Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, např. poruchy učení ve vztahu k cizojazyčnému vyučování: dyslexie, dysgrafie apod.; nadaný žák.5.UčitelSpecifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele. Typologie učitele. Role učitele obecně i v kontextu výuky anglického jazyka. Vzdělávání, sebevzdělávání a vývoj učitele, model reflektivního praktika, reflektivní techniky, učitel jako výzkumník (strategie, metody, techniky).Práce učitele v různých modelech vyučování.Náročnost a psychohygiena učitelského povolání.Standard učitelské profese.

Literatura

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, 1998. Skalková, J. Obecná didaktika. ISV Praha, 1999. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. RICHARDS, J.C.; LOCKHART, C. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge University Press, 2000. HUGHES, P. Testing for Language Teachers. CUP, 1993.

Požadavky

Organizační pokyny:Předpokladem k zahájení zkoušky učitelské způsobilosti je:1.podání písemné přihlášky ke zkoušce ve stanoveném termínu2.zpracování vlastního profesního portfolia (zdůvodněný výběr ze všech relevantních materiálů, který charakterizuje kandidátovo "profesní já")-předložení a prezentace portfolia v den konání zkoušky 3.předložení seznamu prostudované literatury v den konání zkoušky Organizace zkoušky:1.Zkouška je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí.2.Kandidát si vylosuje tematický okruh a má právo si ve 20 minutách písemně připravit hlavní body odpovědí.3.Zkouška probíhá ústní formou (délka trvání cca 20 minut) a skládá se ze dvou částí: -prezentace portfolia v rozsahu max. 8 minut a následná diskuse-analýza problematiky v rámci vylosovaného tematického okruhu4.Kritéria pro hodnocení kandidátova výkonu: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, u prezentace též efektivní využití didaktické techniky.5.Po poradě komise je kandidátovi sděleno výsledné hodnocení.

Garant

PaedDr. Monika Černá, Ph.D.