Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pedagogiky I (KAA / UPED1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / UPED1 - Úvod do pedagogiky I, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Charakteristika oboru a jeho základní pojmy.Pedagogické discipliny a vztahy k ostatním vědám.Výchova a vývoj člověka, výchova a společnost.Názory na výchovu člověka ve vývoji pedagogického myšlení - základní směry a jejich představitelé.Institucionalizace výchovy - problém aktuálních potřeb, tradic a proměn ve vývoji pedagogického myšlení a praxe.Cíle a obsah výchovy, základní teorie vzdělání.Školské reformy, směry a hnutí se zvláštním zřetelem k 20. století a současné trendy pro 21. století.

Získané způsobilosti

Student bude umět samostatně vyhledávat informace,efektivně je zpracovávat,analyzovat a kriticky hodnotit; utvářet si vlastní názor na rozmanitost pedagogických teorií a konceptů; reflektovat vlastní zkušenost a prožitky z dosavadní výchovné a vzdělávací dráhy a umět je hodnotit ve vztahu k pedagogickým teoriím.

Literatura

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Odborné časopisy : Pedagogika. Pedagogická orientace. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Krorměříž, Spirála, 2007. ISBN 80-901873-7-4.HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ŠTVERÁK, V. ; ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-797-6.MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-494-X.RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-429-X.HOLMEROVÁ, Iva. Minimum akademického bontonu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.VALIŠOVÁ, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky . Praha : Karolinum, 1997. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. MAŃÁK, J.; PROKOP, J.; SOLFRONK, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2004. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. SCHOENEBECK, K. Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice, 2000. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000. TONUCCI, F. a ŠTECH, S. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991. ISBN 978-80-238-42-036.RÝDL, K. Základy obecné pedagogiky. Liberec: PedF TU, 2004.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: Průběžné zpracování samostatných prací, prezentace: 2x anotace (1x základní literatura - do 4. 1.2016, 1x jiná než základní literatura - prezentace + termín odevzdání individuální), 3x úvaha (termín odevzdání 1. úvahy - do 19.10. 2015, termín odevzdání 2. úvahy - bude upřesněn, termín odevzdání 3. úvahy - do 4. 1. 2016) (Přijímají se pouze studentovy originální práce!)Aktivní účast v přednáškách + povinná aktivní účast na vlastní prezentaciOdevzdání portfolia s výsledky vlastních badatelských aktivit (anotace, úvaha, seznam prostudované literatury dle normy ISO 690, myšlenkové mapy) - do 4.1. 2016forma zápočtu: kolokviumPodmínkou pro udělení zápočtu je splnění všech požadavků ve STANOVENÝCH termínech a aktivní účast na kolokviu.

Garant

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Helena Zitková, Ph.D.