Předmět Filozofická propedeutika (KFI / FIPRH)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / FIPRH - Filozofická propedeutika, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Jak se píše a vypadá dnešní filosofická (akademická) literatura.První výskyty výrazu filosofia a jeho možné významy.Kontext rodícího se filosofování: od mýtu k logu.Kontext rodícího se filosofování: od erótu k filii.Základní terminologie související s rodící se filosofií.Různá pojetí filosofie napříč dějinami.Filosofie jako reflexe.Filosofie praktická nebo akademická.Tři dimenze filosofie.Odvěké filosofické problémy.Filosofie, věda, politika, náboženství, umění.Současná filosofie - nejsilnější proudy u nás i ve světě.
Získané způsobilosti
Studenti kromě schopnosti vyložit a precizně vyjádřit místo filosofie ve společnosti, v životě a na akademické půdě, zvládnou také základní filosofickou terminologii. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. Rovněž se bude učit diskusi ve skupině a schopnosti referovat domácí četbu. Kritické myšlení pak rozvinou nejvíce ve vlastním písemném projevu.
Literatura
DELEUZE, G. Co je filosofie?. Praha: Oikúmené, 2001. CARSON, A. Eros The Bittersweet. Princeton University Press, 1986. BENYOVSZKY, L. a kol. Filosofická propedeutika 1. a 2. díl. Praha, 1998. KRATOCHVÍL, Z. Mýtus, filosofie a věda. Praha: M. Jůza & E. Jůzová, 1993. Řada "Dějiny filosofie". Oikumené, 1994. PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003. PETŘIČEK, M. Úvod do současné filosofie. Praha, 1992. KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Herrmann a synové, 1995.
Požadavky
Pravidelná a aktivní účast na přednáškách i seminářích.Ověření (chcete-li zkoušení z) domácí četby minimálně dvou knih vybraných z doporučené literatury.Písemná práce: komentář k tomu, co jste slyšeli ve škole; práce na základě doporučené či jiné (dohodnuté) literatury; referát o knížce - výklad obsahu s dovětkem o tom, k čemu to je a co to znamená; porovnání knih s nějakou podobnou problematikou; esej: zamyšlení nad něčím, o čem byla řeč v kurzu - např. které téma (napřed stručně vyložené) mi přijde zajímavé či hloupé a důvody takového hodnocení.
Garant
PhDr. Aleš Prázný, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Aleš Prázný, Ph.D.