Předmět Filozofie výchovy II (KFI / FIVY2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / FIVY2 - Filozofie výchovy II, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Didactica magna - okolnosti vzniku, literární a historický kontext vzniku.-Vznik a rozvoj Komenského zájmu o otázky didaktiky, hlavní spisy k námětu, postavení spisu DM mezi nimi. Česká a latinská verze díla, vztah mezi nimi. Obsah díla a jeho rozdělení na část teoretickou a praktickou.- Základní výklad latinské terminologie J.A. Komenského (výklad pojmů docere, educere, erudire, formare, instillare, instituere, ex-colere ...).-Výchova jako "ars docendi". Výklad pojmů ars/techné.- Ars v pojetí J.A.Komenského.-Komenského universalismus. "Omnes omnia omnino". Otázka jejich dnešního významu.-Vývoj Komenského universalismu v období Didaktiky české, Didaktiky latinské a pansofického období.-Člověk jako obraz Boží. Teologické základy Komenského universalismu.-Chiliasmus a jeho vliv na Komenského myšlení.- Škola jako officina humanitatis. Výchova racionální, mravní, náboženská.-Komenského pedagogická soustava a její odvození "a priori".-Vztah natura-ars, pojetí lidské přirozenosti. Myšlenka stupňovitosti. Patočkova interpretace těchto principů.-Princip "ars imitatur naturam" a její původ. Vliv tohoto principu na spis DM a Komenského pedagogické zásady - fundamenty.Fundamenty obsažené ve spise DM.
Získané způsobilosti
Základní orientace v Komenského díle Didactica Magna, schopnost výkladu některých latinských termínů užitých v tomto spise. Znalost filosofických východisek Komenského pedagogických zásad.
Literatura
Jiří Michálek. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. ISBN 80-86005-01-1.Dietrich Schwanitz. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-273-5.Konrad Paul Liessmann. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Požadavky
Orientace v latinském spise Didactica magna, znalost jeho obsahu a členění. Obeznámenost s některými termíny, které se zde vyskytují. Pochopení filosofických východisek Komenského vychovatelských zásad.Pravidelná aktivní účast na výuce (min 80%).
Garant
PhDr. Aleš Prázný, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Aleš Prázný, Ph.D.