Předmět Seminář rétoriky (KLKS / RETO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KLKS / RETO - Seminář rétoriky, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Současná veřejná komunikace v postmoderním mediálním kontextu2. Antické počátky rétorického umění a etické souvislosti mluveného projevu3. Základy seberegulační práce s tělem, dechem a prožíváním emocí4. Monologické formy řečnické komunikace a prezentace zaměřené na téma5. Teorie a praxe dialogických postupů v rétorice, managementu a koučování6. Prožívání a mluvení ve specifických rolích, empatie a asertivita7. Základní nástroje kritického, analytického a kreativního myšlení8. Storytelling jako prostředek zvyšování atraktivity a působnosti řeči
Získané způsobilosti
Studenti získají vhled do vybraných rétorických žánrů, schopnost systematické práce s tématem, včetně reprodukce a zaujímání odlišných názorových pozic prožíváním a mluvením v rolích, a zkvalitnění osobní prezentace. Absolventům kursu by nemělo činit potíže samostatně připravit a pronést, včetně strukturace tématu, konkrétní formy přednesu aj., středně dlouhou řeč na předem zadané téma. Předpokládáme také zvýšenou schopnost řečnické improvizace v rámci otevřené veřejné debaty komunikace ve skupinách, aktivní naslouchání, panelová diskuse, atd.
Literatura
VASQUEZ, M. Buďte mistry improvizace. Praha, 2013. KRAUS, J. Člověk mluvící. Praha, 2011. PLATON. Faidros. O lásce. Praha, 1958. BRZÁKOVÁ, P. Hlas a dech čínské zpěvačky Feng-yün Song. Praha, 2013. CHADE-MENG TAN. Hledej ve svém nitru. Praha, 2014. HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha. Grada, 2003. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha. Grada, 2003. EDMÜLLER, A. - WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat. Jak rozpoznat manipulaci. Praha, 2003. O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha, 2003. de BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha. Argo, 1998. SIMMONS, A. Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhu. Storrytelling. Praha, 2008. KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha. Karolinum, 2004. KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha. Academia, 1998. de BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha. Argo, 1997. HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha, 2006. CAINOVÁ, S. Ticho. Síla introvertů ve světě, který nikdy nepřestává mluvit. Brno, 2012. POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha. Mladá fronta, 1999. ZI, N. Umění dýchat. Šest jednoduchých lekcí, jak zlepšit výkonnost, zdraví a celkový pocit pohody. Hodkovičky, 2009. PARMA, P. Umění koučovat. Praha, 2006. BRAUN, O. Umění rétoriky. Lépe mluvit - více dokázat!. Praha, 2009. HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit?. Praha. H a H, 1992. MEDLÍKOVÁ, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: Ano!. Praha, 2005. LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha. Fortuna, 1993. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha, 2007. BECK, G. Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha, 2007.
Požadavky
Pravidelná docházka podle dohodnutých pravidel a aktivní účast na semináři jsou základními podmínkami pro udělení zápočtu, každý účastník navíc přednese závěrečnou řeč ve stanovené struktuře a délce, tj. chvála, zhruba 10 minut.
Garant
Mgr. Jiří Studený, Ph.D.