Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie religionistiky (KRE / MERE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRE / MERE - Metodologie religionistiky, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

C) Okruhy otázek k SZZk (Mgr.) - teorie a metodologie religionistiky1) Angažovaná religionistikaNenormativní sebepochopení religionistiky versus pokusy o její instrumentalizaci; kritika versusapologie; religionistika jako ?spásná disciplína? (Eliade); praktické cíle religionistiky (J. Wach);transformace oboru podle W.C. Smitha; současné diskuze.2) Fenomenologie náboženství jako dílčí religionistická disciplínaFenomenologie náboženství (f.n.) a srovnávací religionistika; předpoklady f.n. (Schleiermacher,Dilthey, Husserl); vývoj f.n.; zástupci; aspekty; problematika spojená s fenomenologickým?rozuměním? (Verstehen); f.n. v pohledu současné religionistiky.3) Interpretace náboženstvíHermeneutika jako teorie interpretace; hermeneutické přístupy v religionistice (Wach, Eliade,Waardenburg, Paden); introspektivní hermeneutika a její kritika (C. Geertz); hermeneutická povahareligionistického výzkumu a jeho objektivita/subjektivita.4) Religionistika a její ?předmět?Problémy s definicí náboženství: reflexe východisek, rámce a paradigmatu badatelů. Kulturnípodmíněnost konceptu ?náboženství?; normativní a ?otevřené? definice náboženství; pragmaticképřístupy k vymezení náboženství; současné konceptualizace ?náboženství?; definice náboženstvíjako conditio sine qua non existence religionistiky? Návrh řešení z pohledu mimoevropskýchkultur, ve kterém náboženství není univerzálním všelidským fenoménem (F. Staal, S. N.Balagangadhara, T. Masuzawa).5) Historické a mocenské podmínění vzniku a rozvoje religionistikyKritka orientalismu, kolonialismu a křesťanské ideologie (E. Said, S. N. Balagangadhara, R. King,S. Sughirtharádžová).6) Posvátné jako pojem religionistického metajazyka?Vztah mezi jazykem vědy a předmětovým jazykem; sociologické versus fenomenologické(psychologické) uchopení náboženství (Durkheim a Otto); problém ?redukcionismu?v religionistice.7) Sebepochopení aktérů v religionistickém výzkumuEtnografické ?from the native?s point of view? a religionistika; W.C. Smith a jeho radikálnípožadavky; Waardenburgův výzkum intencionality; napětí mezi sebepochopením aktérů areligionistickým výzkumem; současné diskuze.8) Náboženskost badatele jako předpoklad religionistického výzkumuNáboženská zkušenost coby předmět a předpoklad religionistického výzkumu; výzkum a podstatanáboženství dle Otta; posvátné, numinózní a jeho momenty; posvátné jako kategorie apriori, Otto aSchleiermacher; nové diskuze.9) Česká religionistikaPočátky, osobnosti, tendence, koncepce, problémy.Platné od akademického roku 2011/12.

Získané způsobilosti

předmět státní závěrečné zkoušky

Literatura

Paden, E. William. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. MU Brno, 2002. Zbavitel, Dušan (ed.). Bohové s lotosovýma očima. Hinduistické mýty v indické kultuře tří tisíciletí. 1. vyd., Praha, Vyšehrad 1986. Kepel, Gilles. Boží pomsta. Atlantis, 1996. Carrithers, Michael. Buddha, 1. české vyd., Praha, Odeon, 1994 (z angl. originálu The Buddha, Oxford University Press, Oxford, 1983, přel. S. Pošustová-Menšíková). Williams, Paul, Tribe Anthony. Buddhist Thought: A Complete Introduction to the Indian Tradition, 1st ed., London, Routledge, 2000. Filipi, Pavel. Církev a církve. CDK, Praha, 2000. Armstrongova, Karen. Dějiny Boha. Argo, Praha 1996. Horyna, Břetislav a Pavlincová, Helena. Dějiny religionistiky. Antologie. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 2001. Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Vyšehrad, Praha 1993. Waldenfels, Hans. Fenomén křesťanství dnes. Vyšehrad, Praha 1999. Horyna, Břetislav, Pavlincová, Helena. Filosofie náboženství. Pokus o typologii. MU Brno 1999. Zbavitel, Dušan. Hinduismus a jeho cesty k dokonalosti. 1. vyd., Praha, Dharma Gaia, 1993. Mendel, Miloš. Islámská výzva. Z dějin a současnosti politického islámu. Atlantis, Brno 1994. Küng, Hans, van Ess, Josef. Křesťanství a islám. Vyšehrad 1998. Filipi, Pavel. Křesťanstvo. CDK, Praha, 1998. literatura není zadávána. Lužný, Dušan. Náboženství a moderní společnost. MU Brno 1999. Štampach, Odilo I. Náboženství v dialogu. Kritické studie na pomezí religionistiky a teologie. Portál, Praha 1998. Hanuš, Jiří (eds.). Náboženství v době společenských změn. MPÚ, Brno 1999. Heller Jan, Mrázek Jiří. Nástin religionistiky. Kalich, Praha 2004. Lužný, Dušan. Nová náboženská hnutí. MU Brno 1997. Skalický Karel. Po stopách neznámého Boha. Náboženství a Bůh v novodobém religionistickém badání. Aula a Křesťanská akademie v Římě, Praha 1994. Maier, Hans. Politická náboženství. CDK, Praha 1999. Zbavitel, Dušan a Jaroslav Vacek. Průvodce dějinami staroindické literatury. 1. vyd., Třebíč, Arca JiMfa, 1996. Lopez, S. Donald. Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením, 1. české vyd., Brno, Barrister & Principal, 2003 (z angl. originálu Buddhism. An Introduction and Guide, Penguin Books Ltd., London, 2001, přeložila Lenka Borecká). Küschel, K.-J. Spor o Abrahama. Co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje. Vyšehrad, Praha, 1997. Robbers, Gerhard. (ed.). Stát a církev v zemích EU. Academia, Praha 2001. Tretera, Jiří R. Stát a církve v České republice. Karmelitánské nakladatelství 2002. Much, T., Pfeifer, K. Svár bratří v domě izraelském. Themis, Praha 2000. Küng, Hans. Světový étos pro politiku a hospodářství. Vyšehrad, Praha 2000. Horyna, Břetislav. Úvod do religionistiky. Oikúmené, Praha 1994. Miltner, Vladimír. Vznik a vývoj buddhismu, 1. vyd., Praha, Vyšehrad, 2001. Waardenburg, Jacques van. Waardenburg, Jacques van. Barša, Pavel. Západ a islamismus. CDK, 2001.

Požadavky

I. SZZK budou probíhat ve třech termínech: přibližně v posledním květnovém, prvním zářijovém týdnu a v posledním lednovém týdnu. Na první termín se studenti přihlásí nejpozději do 31. března stávajícího roku, na druhý termín do 30. června téhož roku a na třetí termín 30. listopadu téhož roku. Pro odevzdání diplomových prací platí stejné termíny.Zkouška se skládá z obhajoby diplomové práce a z ústní zkoušky.II. Obhajoba diplomové práceObhajoba bude probíhat před komisí za přítomnosti vedoucího práce a pokud možno i oponenta. Sestává z přečtení posudků a vlastní obhajoby, při které student odpoví na připomínky vedoucího a oponenta. Jejich písemná hodnocení obdrží student nejpozději týden před obhajobou. Dále student odpoví na otázky, které mohou hodnotitelé práce výslovně k tématu práce položit. Obhajoba trvá orientačně 30 minut. Komise po poradě za nepřítomnosti studenta rozhodne o dílčí známce, jíž studentovi oznámí.III. Ústní zkouškaPři ústní zkoušce student odpoví na tři otázky. První z nich se týká hlavních náboženských systémů (celkem pět okruhů otázek) a je rozdělena na dvě podotázky. V podotázce a) prokazuje student podrobnou znalost jednoho jím předem zvoleného systému, u podotázky b) pak základní znalost jiného systému (podotázka je vybírána losem z ostatních čtyř okruhů). Druhý okruh otázek se týká současné a moderní religiozity, třetí okruh pak metodologie a dějin oboru a filozofie náboženství. Orientační čas na ústní zkoušku je 1 hodina. Po ústní zkoušce komise za nepřítomnosti studenta rozhodne o dílčích známkách za jednotlivé otázky a celkové známce za ústní část státní závěrečné zkoušky.Po druhé z obou částí komise stanoví celkovou známku za státní závěrečnou zkoušku a podle podkladu ze studijního oddělení též celkový výsledek studia.