Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Antropologie médií (KSV / AMEDM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSV / AMEDM - Antropologie médií, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah:1. Úvod: Antropologické zkoumání médií: představení jednotlivých přístupů (digital ethnography, virtual anthropology, cyber antropology, network ethnography).2. Medium is the message (McLuhan); sociální antropologie technologií, materiální studie médií (D. Miller D. Slater); cyber anthropologie A. Escobara; media, vědění a moc. Seminář: představení spektra témat pro vlastní výzkumný projekt.3. Šíření médií; formativní účinky médií (telegraf, tisk). Televize jako kulturní forma (R. Williams); kyberprostor a kyberkultura (D. Hakken); kyborg (D. Harravay). Seminář: volba a design výzkumného projektu.4. IT technologie: šíření a vývoj; ekonomika (outsourcing, offshoring, copyright, opensource, branding); vědění v kyberprostoru (D. Hakken); politika (kyberveřejnost, kyberdemokracie, kyberokracie). Seminář: metody výzkumu; síťová analýza, diskursivní analýza, sémiotická analýza.5. Antropologie On-line komunit; virtuální komunity (H. Rheingold), CMC (computer mediated communication), rozptýlené skupiny; media a transnacionalismus (A. Ong); Virtuální identity (S. Turkle) Seminář: formulování tezí výzkumu; etnografie publika (diktafon, kamera), vizuální analýza, obsahová analýza.6. Média v globalizovaném světě: globální informační toky, deteritorializace, globální sociální hnutí (A. Appadurai, B. Larkin). Film, média a politika v multipolárním světě. Seminář: Sběr a interpretace dat vzhledem k povaze zkoumaného předmětu.7. Teoretické koncepce kulturálních studií a příklady kulturálních analýz (S. Hall, H. Bhabha, J. Butler, P. Bourdieu, S. Žižek); literární a kulturní teorie ve vztahu k médiím (S. Fish, R. Williams, P. Gilroy; H. Bhabha); Seminář: Specifika výzkumů sociálních a symbolických praktik v kyberprostoru. Seminář: prezentace výzkumů I.8. Identity a transnacionální praktiky; diaspory, sociální hnutí, transmigrace, globalizace; vyjednávání a reprodukce kulturních a rasových identit. Seminář: prezentace výzkumů II. Indigenous media: od reprezentace k seberereprezentaci. Mediální praktiky menšinových domorodých kultur; Kayapo project (F. Ginsburg; T. Turner). Seminář: prezentace výzkumů III.9. Kritická teorie médií (W. Benjamin, D. Kellner); hyperrealita a simulakra (Baudrillard, Virilio, Vattimo); Přehled východisek a nástrojů mediálních studií: sémiotické, obsahové a diskursivní analýzy mediálních sdělení (U. Eco, R. Barthes, J. Kristeva, Ch. Mouffe, E. Laclau, N. Fairclough). Seminář: prezentace výzkumů IV.10. Postmoderní a kritické přístupy k médiím: simulakra a hyperrealita, media, prostor, čas. (Frankfurtská škola kritické teorie, J. Baudrillard, P. Virilio, G. Vattimo, D. Harvey); Seminář: aplikace teoretických modelů.11. Příklady realizovaných výzkumů (social networking sites, digitální etnografie); specifika metodologie výzkumů v oblasti antropologie médií; Mediální konstrukce reality. Tvorba mediálních sdělení a působení v informačním prostoru. Seminář: Lekce hosta z praxe (bude upřesněno).12. Média, právo, politika a ekonomie. Multi-lokální etnografie v mediálním terénu; teorie aktérských sítí; e-politika a informační válka. Seminář: Závěrečné prezentace individuálních projektů.

Získané způsobilosti

- popsat a nastínit nástup, šíření a formativní efekt (nových) médií a uvést jednotlivé příklady- analyzovat, interpretovat a kriticky zhodnotit vizuální a mediální materiál- navrhnout etnografický výzkum v mediálním prostředí.- aplikovat antropologické teorie a metody pro analýzu mediálních technologií a mediálních obsahů a jejích vztahu k sociálním praxím.

Požadavky

Kurz bude ukončen prezentací vlastního výzkumného projektu v mediálním prostředí. Každý student nebo skupina studentů navrhne etnografický mediální projekt, který realizuje během semináře a v jeho závěru odprezentuje seminární skupině. Kritickou diskusi zpracuje písemně (cca 3 strany) a odevzdá ve vypsaném termínu nebo umístí prezentaci v online prostředí.

Garant

PhDr. Michal Tošner, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Michal Tošner, Ph.D.