Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologický seminář (KSV / METS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSV / METS - Metodologický seminář, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V průběhu semestru, zatímco budete pracovat na svých projektech, bude každý z vás povinen splnit šest cvičení. Každé cvičení bude v rozsahu čtyř normostran.Cvičení #1: První cvičení sestává z přímé deskribce zapsané ihned po první účasti na Vámi vybrané události. Budu po Vás žádat popis prostředí takovým způsobem, aby umožnil čtenáři "zúčastnit se" dané události společně s Vámi. Mělo by se jednat o popsání "prvních dojmů", zhuštěný popis kontextu, sekvence a pocitů, jež vyplynou z Vaší účasti. Neodkládejte psaní této eseje, jinak se Vám událost "vykouří" z hlavy. Začněte psát ihned po návratu domů, zatímco jsou dojmy a emoce stále čerstvé. Výsledkem by měla být editovaná verze vašich fieldnotes, doplněná o reflexi Vašich pocitů, které doprovázely tuto zkušenost. Pamatujte, pro Vás i Vaše čtenáře není dialog sám se sebou o nic méně významný než ten, který vedete s Vašimi informanty.Při psaní svých poznámek věnujte pozornost veškerým smyslům. Nespokojte se pouze s tím co vidíte nebo slyšíte. Pokuste se popsat také pachy, teplotu a další vjemy, které na Vás budou při události působit.Cvičení #2: Druhé cvičení spočívá v interview. S pomocí záznamového zařízení nahrajte rozhovor s některým z Vašich informantů. Volba téma rozhovoru je zcela na Vaší volbě, mělo by však souviset s osobním postojem k událostem, které definují Váš "terén". Nesoustřeďte se na biografická data, k nim se můžete vrátit později. Psanou součástí tohoto cvičení by mělo být:Upravená kopie Vašich fieldnotes - popis např. prostředí, emoční tón, Vaše pocity po interview - tak, abyste situovali scénu před, v průběhu a po interview.Detailní shrnutí nahrávky. Nejedná se o přepis rozhovoru a neměl by zahrnovat každé slovo Vaší konverzace. Smyslem je detailně parafrázovat vše, co bylo řečeno, včetně všech otázek a odpovědí. Je nutné takto popsat celý rozhovor, ne pouze části, které se Vám zdají zajímavé.Detailní kritickou reflexi na průběh interview, zhodnocení Vašich konverzačních technik jako např. expresivní autorita, tématická kontrola či emoční investice. Toto je nejdůležitější a nejsložitější část cvičení. Ostatní zabere čas, tato část vyžaduje myšlení.A nakonec, abychom si upevňovali zdravý a důležitý zvyk (přestože mnohdy opomíjený), byl bych rád, pokud pošlete Vašemu informantovi děkovný email, společně s kopií tohoto cvičení.Cvičení #2 Vám zabere ze všech cvičení tohoto kurzu nejvíce času.Cvičení #3: Ve svém třetím cvičení se navrátíte k deskribci. Tentokrát ovšem ilustrativně popíšete konkrétní sekvenci v rámci širšího běhu událostí. Pokud studujete například nedělní bohoslužby ve Vašem kostele, můžete popsat performance konkrétní modlitby.Cvičení #4: Čtvrté cvičení spočívá v přepisu části hovoru - ať již nahraného interview nebo veřejné události - tak, abyste ukázali etnopoetickou strukturu anebo její znaky. Mluvený projev je zřídkakdy omezen na prostou statickou formu, kterou dopřává text na papíře. Věty či odstavce jsou obvykle editačním dílem autora, při kterém dochází ke zploštění stylistického umění každodenní komunikace. Cílem tohoto cvičení je dodat psanému slovu jeho živelný rozměr.Cvičení #5: Do této chvíle se naše cvičení soustředily na prezentační formu a osobní reflexi. Páté cvičení od tohoto zaměření odstupuje a stáčí pozornost k tomu, co jste se ve vašich terénech naučili. Na rozdíl od předchozích, toto cvičení bude orální. Vaším úkolem bude připravit a následně prezentovat některý aspekt Vašeho výzkumu takovým způsobem, jakoby jste prezentovali "paper" na akademické konferenci.Cvičení #6: Toto je poslední cvičení. Pro úspěšné zakončení kurzu je potřeba, abyste napsali esej, ve které budete reflektovat Váš projekt a zamyslíte se nad možnostmi jeho rozšíření a vylepšení tak, jakoby jste v něm pokračovali dále i po skončení semestru.

Získané způsobilosti

Studenti získají praktickou zkušenost s etnografickým výzkumem, epistemologií, analýzou a reprezentací. V průběhu práce na výzkumných projektech budou studenti vedeni ke kritickému myšlení a socioantropologické imaginaci.

Literatura

JAMES, A., JOCKEY, J., DAWSON, A. After Writing Culture. Epistemology and Praxis in Contemporary Anthropology. London, 1997. BERGER, P.L., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha, 1999. FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha, 2002. FAJKUS, B. Současná filozofie a metodologie vědy. Praha, 1997. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, 1999. GEERTZ, C. Works and Lives. The Anthropologist as Author. Stanford, 1988.

Požadavky

Závěrečné hodnocení bude posuzováno dle následujícich kritérií:1. aktivní práce na vlastním projektu2. docházka - bez udání závažného důvodu lze vynechat maximálně 2 hodiny3. aktivní účast na diskuzích v rámci skupiny i třídy - relevantní poznámky, dotazy a komentáře4. včasné plnění zadaných cvičení

Garant

Mgr. Tomáš Ryška, Ph.D.