Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogické vědy (KVV / PEVE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / PEVE - Pedagogické vědy, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy:Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období.Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení.Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy.Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice.Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí.Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti.Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání.Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR.Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času.Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt.Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami.Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání.Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti.Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství.Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění.Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění.Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání.Deviantní jednání a myšlení.

Získané způsobilosti

předmět státní závěrečné zkoušky

Literatura

RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003. NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997. Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2004. HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000.

Požadavky

Průběh zkoušky:Zkouška probíhá ústní formou, je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí. Student předloží seznam prostudované literatury.Po vylosování tématického okruhu má právo se písemně připravit.Kritéria pro hodnocení: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, aktivní účast v odborné diskusi.Komise za nepřítomnosti studenta rozhoduje o hodnocení jednotlivých částí a i celkovém výsledku SZZ.

Garant

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.