Předmět Pedagogické vědy (KVV / PEVE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / PEVE - Pedagogické vědy, Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Okruhy:Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období.Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení.Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy.Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice.Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí.Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti.Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání.Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR.Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času.Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt.Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami.Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání.Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti.Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství.Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění.Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění.Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání.Deviantní jednání a myšlení.
Získané způsobilosti
předmět státní závěrečné zkoušky
Literatura
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003. NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997. Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2004. HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000.
Požadavky
Průběh zkoušky:Zkouška probíhá ústní formou, je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí. Student předloží seznam prostudované literatury.Po vylosování tématického okruhu má právo se písemně připravit.Kritéria pro hodnocení: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, aktivní účast v odborné diskusi.Komise za nepřítomnosti studenta rozhoduje o hodnocení jednotlivých částí a i celkovém výsledku SZZ.
Garant
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.