Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Koncepce a etika rest. zásahu I (AVP / KEZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AVP / KEZ1 - Koncepce a etika rest. zásahu I, Fakulta restaurování, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 7. blokZáchrana a uchování historických uměleckých děl nahlíženo z obecnější roviny. Proč restaurovat, proč zachovávat historická umělecká díla pro budoucnost. Co je to historické umělecké dílo, jak ho identifikovat. Etika konzervátorského a restaurátorského zásahu. Varianty možných přístupů k historickému artefaktu a uměleckému dílu v rámci jeho ochrany, sanace, konzervování, restaurování, rekonstrukce, revitalizace apod. Úloha konzervátora, technologa a památkáře a jejich vzájemná kooperace při práci na konkrétním restaurátorském úkolu. Přednášky budou postaveny na textech knihy Salvadora Muňoze Viňaze Contemporary Theory of Restoration s odkazy a vazbami na knihu Césare Brandiho Teorie restaurování. Je to především Vi?azova kniha, která dává velice ucelený, současně však relativně stručně koncipovaný přehled toho, jaká témata se v současné památkové péči a restaurování diskutují. Součástí přednášek jsou ukázky konkrétních komplexních restaurátorských zásahů na nástěnných malbách, závěsných obrazech, površích architektur, štukových doplňcích a plastikách s barevnou povrchovou úpravou (monochromie, polychromie). V přednáškách je věnována pozornost jak pracím, které jsou koncipovány jako čistě konzervační, tak pracím, které prošly komplexnějším procesem konzervačním a restaurátorským zásahem. Studenti jsou upozorňováni na úskalí obou přístupů jak z hlediska estetického, tak etického. Obsahem přednášek je i historický exkurz a sledování změn vnímání a zobrazování prostoru v malbě, konstrukce i destabilizace iluzivního prostoru, perspektiva a její varianty, časová složka podílející se na vytváření myšlenkového prostoru díla, aktivní úloha tvůrce na jedné straně a pozorovatele na straně druhé a s tím související problematika prezentace restaurovaného historického díla.

Literatura

Viňas, S., M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005. BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000. Mora L., Mora P., Philipot P. Conservation of wall paintings. London, 1984. Scruton Roger. Estetické porozumění. Barrister and Principal, Brno, 2005. Chalupecký J. Evropa a umění. Torst, 2005. Nicolaus K. Handbuch der Gemaldrestaurierung. Kőnemann, Kőln. Rezek P. K teorii plastičnosti. Triáda, 2004. Francastel Pierre. Malířství a společnost, Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Barrister and Principal, Brno, 2003. Vaněček I. Nástěnné malby. Praha, 2000. Pospiszyl Tomáš. Před obrazem. 1998. Reclam Ph. Jun. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken 1-3. Stuttgart, 1990. Kroupa J. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění. Brno, 1996. Slánský B. Technika malby I a II. Praha, 2003. Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.Livio M. Zlatý řez. Argo/Dokořán Praha, 2006.

Požadavky

Ústní zkouška prověří znalosti probírané látky.

Garant

doc. ak. mal. Jaroslav J. Alt

Vyučující

doc. ak. mal. Jaroslav J. Alt