Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializovaná výtvarná příprava I (AVP / SVP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AVP / SVP1 - Specializovaná výtvarná příprava I, Fakulta restaurování, Univerzita Pardubice (UPa).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 7. blokSpecializovaná výtvarná příprava I představuje na magisterském stupni studia další prohlubování výtvarné způsobilosti a dovednosti i estetické citlivosti studentů, která je potřebná pro správné pochopení specifických vizuálních kvalit historického uměleckého díla nebo umělecko-řemeslného artefaktu. Na tomto stupni studia studenti pracují v oborech, které se týkají restaurování nástěnné malby, kamenné sochy bez barevné povrchové úpravy, sochy s polychromní či monochromní úpravou povrchu a dále pak s barevnými povrchy interiérových i exteriérových děl, která jsou součástí architektury i s povrchy architektury samotné. Souběžně s touto oborovou výukou probíhá i výuka ve specializovaných výtvarných disciplínách, které úzce souvisejí s finálními kroky restaurátorského zásahu. Cílem je schopnost studenta uvědomit si širokou škálu variant přístupu k restaurovanému dílu z hlediska jeho výtvarného a estetického působení a schopnost zvolení optimálního řešení při finalizaci restaurátorského zásahu. Patří sem problematika práce, která se týká finálního kroku při restaurování nástěnné malby nebo barevné úpravy plastických děl, jakými jsou retuše defektů, rušivých míst a aplikace eventuální ochranné vrstvy povrchu (fixáže, případně laky). Současně se jedná i o barevné retuše povrchu plastických děl bez barevné úpravy, dále pak i případné koncepční strukturní a barevné zpracování ploch či okolí díla, ve kterém se nachází nebo jehož je součástí. Základem výuky jsou kresebné studie podle historických malířských a sochařských předloh, dále pak procvičování práce s barvou formou barevných studií podle malířských nástěnných a sochařských polychromovaných předloh, vše prováděné na papírové podložce. Součástí výuky jsou i cvičení míchání barev, jak formou fyzického míchání direktního tónu, tak formou fyzikální, kdy výsledný tón vzniká pomocí optického načítání postupně na sebe kladených barevných vrstev.

Literatura

Preiss P. Barokní ilusivní malba architektur v Čechách a její slohový původ (disertační práce). Praha, 1950. Nejedlý V. Několik poznámek k nátěrům povrchu kamenosochařských výtvarných děl umístěných v exteriéru, in: Zprávy památkové péče, roč. 63. 2003. Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999. Nejedlý V. Povrchové úpravy historických kamenosochařských děl umístěných v exteriéru, In: Zprávy památkové péče. 1999. Losos L. Pozlacování a polychromie. Grada, 2005. Kulka I. Umění a falzum. Academia, 2004. ISBN 80-200-0954-X.Manguel A. Čtení obrazů. Host, 2008. Baxandall M. Stíny a světlo. Barriser and Principal, 2003.

Garant

doc. ak. mal. Jaroslav J. Alt

Vyučující

MgA. Pavel Hošek