Předmět Zdravotně soc. péče o os. se zdr.pos I. (KPZ / P4ZP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPZ / P4ZP1 - Zdravotně soc. péče o os. se zdr.pos I., Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice (UPa).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Historie a současnost zdravotně sociální péče o jedince s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením.Osoba s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením v systému zdravotně sociálních služeb a péče.Komplexní diagnostika.Zásady přístupu k osobám s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením.Alternativní a augmentativní komunikace.Zdravotně sociální péče o osoby s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením v systému ucelené rehabilitace.Ústavní péče a péče v rodině. Transformace pobytových služeb a preference služeb terénních a ambulantních.Aktivizační činnosti, využití terapeuticko-formativních přístupů. Volnočasové aktivity.Kompenzační a reedukační pomůcky.Systémový přístup k jedincům s poruchou autistického spektra.Systémový přístup k problematice péče o osoby s demencí. Intervence u osoby s psychiatrickým onemocněním.Role neziskového sektoru. Poskytování sociálních služeb, poradenství, standardy kvality sociálních služeb.Moderní trendy ve zdravotně sociální péči o jedince s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením.Analýza strategických dokumentů.Transformace a deinstitucionalizace.Terapeutické metody.Využití alternativních a augmentativních komunikačních systémů.
Získané způsobilosti
Studující zná historii a současnost péče o cílovou skupinu, její osobnostní charakteristiky, legislativu. Jsou mu jasné souvislosti v kontextu ucelené rehabilitace. Umí aplikovat své znalosti v praxi v jednotlivých organizacích poskytujících sociální a zdravotně sociální služby. Má znalosti z poradenství, standardů kvality sociálních služeb, volnočasových aktivit, bydlení, aktivizačních činností realizovaných u dané cílové skupiny.
Literatura
SOBEK, J. a kol. Lidská práva v každodenním životě lidí s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portus, 2007. ŠVARCOVÁ - SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ŠVINGALOVÁ, D. Uvedení do teorie a praxe psychopedie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2006. ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: MU, 2005. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, 2006. ŠTĚRBOVÁ, D. Sexualita osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2007.
Požadavky
Splnění povinné účasti na přednáškách.Splnění povinné 80% aktivní účast na cvičeních.Vypracování seminární práce.Splnění zápočtového testu a úspěšné vykonání ústní zkoušky.
Garant
doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.