Předmět Úvod do učitelské profese (AUIUI / A7UUP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AUIUI / A7UUP - Úvod do učitelské profese, Fakulta aplikované informatiky, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Historický vývoj profese učitelství ve světě a českých zemích.- Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Pedagogičtí pracovníci. Požadavky na výkon učitelské profese.- Vývoj profesní dráhy učitelů. Učitel začátečník - expert - vyhasínající učitel.- Učitel jako pracovník pomáhajících profesí. Akademická svoboda a právo na vzdělání. Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy.- Socioprofesní struktura učitelů. Prestiž a feminizace učitelské profese.- Pracovní pole učitelů - normy a repertoár učitelských činností. Pracovní zátěž a zdraví učitelů.- Pedagogické dovednosti - definice, charakteristika, rozvoj a výzkumy pedagogických dovedností. Standardy výkonu učitelské profese.- Rozhodování ve výuce - obsah, činnosti učitele a žáka. Motivace ve výuce - zvyšování motivace žáků a zájmu o výuku.- Reflexe a evaluace pedagogické činnosti učitele - metody a techniky sebereflexe.- Klima třídy - vytvoření pozitivního klimatu třídy, zvyšování sebeúcty žáků. Kázeň - povaha nevhodného chování žáků, autorita, učitele, užívání trestů, strategie získání a udržení kázně.- Čeští učitelé v mezinárodním srovnání - demografické a profesní charakteristiky. Pracovní podmínky a platy učitelů na konci 20. století ve světě a u nás. Charta učitelů.
Získané způsobilosti
Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese.
Literatura
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. PRŮCHA, J. Učitel. KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - klasifikovaný zápočetKlasifikovaný zápočet: vypracování zadaného osobního portfolia, reflektující zkušenost studenta v řešení vybraných pedagogických situacích a schopnost logické strukturace přípravy k výuce (sestavení prekonceptu vyučování smíšené vyučovací hodiny).
Garant
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.