Předmět Diagnostika žáka a třídy (AUIUI / A8DZT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AUIUI / A8DZT - Diagnostika žáka a třídy, Fakulta aplikované informatiky, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah předmětu je zaměřen na nejčastěji se vyskytující pedagogicko psychologické jevy ve třídě diagnostikované učitelem. Dílčí problematikou jsou:- Možnosti a meze diagnostických postupů.Diagnostická činnost učitele. Etika a ochrana údajů o dětech a rodině dítěte.- Metodologické základy diagnostiky. Metody pedagogické a psychologické diagnostiky (kvalitativní a kvantitativní přístupy). Zásady práce s diagnostickými metodami.- Školní úspěšnost (pojem, podmínky). Psychologické a pedagogické příčiny školního neprospěchu žáka.- Individuální učební styl žáka a jeho diagnostikování.- Vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).- Modely talentu a nadání, možné sociální a emocionální problémy nadaných žáků.- Přehled potencionálních výchovných problémů a jejich příčin (poruchy chování, adaptační problémy, sociálně negativní jevy).- Skupinové atributy školní třídy (struktura a dynamika sociální skupiny, školní třídy, sociální normy, status, role). Diagnostika vztahů a klimatu ve školní třídě.- Diagnostika rodinného prostředí.- Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele.
Získané způsobilosti
Po absolvování předmětu student má znalosti o základních metodách pro diagnostikování vyskytujících se pedagogických jevů v edukační praxi a metody diadnostiky je schopen využívat.
Literatura
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.Kašpárková, Svatava. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-155-7.Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha, 1994. ISBN 80-7178-481-8.Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071788007.Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení : soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787361.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Pokorná, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071785709.Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.DRAPELA, J. V., HRABAL, V. Vybrané poradenské směry: teorie a strategie. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - zkouškaPředpokladem absolvování předmětu je prokázat při zkoušce porozumění základním pojmům z uvedených témat a dovednost navrhnout řešení modelové situace a 80% docházka na cvičení.
Garant
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.