Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Diagnostika žáka a třídy (AUIUI / A8DZT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AUIUI / A8DZT - Diagnostika žáka a třídy, Fakulta aplikované informatiky, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah předmětu je zaměřen na nejčastěji se vyskytující pedagogicko psychologické jevy ve třídě diagnostikované učitelem. Dílčí problematikou jsou:- Možnosti a meze diagnostických postupů.Diagnostická činnost učitele. Etika a ochrana údajů o dětech a rodině dítěte.- Metodologické základy diagnostiky. Metody pedagogické a psychologické diagnostiky (kvalitativní a kvantitativní přístupy). Zásady práce s diagnostickými metodami.- Školní úspěšnost (pojem, podmínky). Psychologické a pedagogické příčiny školního neprospěchu žáka.- Individuální učební styl žáka a jeho diagnostikování.- Vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).- Modely talentu a nadání, možné sociální a emocionální problémy nadaných žáků.- Přehled potencionálních výchovných problémů a jejich příčin (poruchy chování, adaptační problémy, sociálně negativní jevy).- Skupinové atributy školní třídy (struktura a dynamika sociální skupiny, školní třídy, sociální normy, status, role). Diagnostika vztahů a klimatu ve školní třídě.- Diagnostika rodinného prostředí.- Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu student má znalosti o základních metodách pro diagnostikování vyskytujících se pedagogických jevů v edukační praxi a metody diadnostiky je schopen využívat.

Literatura

Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.Kašpárková, Svatava. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-155-7.Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha, 1994. ISBN 80-7178-481-8.Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071788007.Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení : soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787361.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Pokorná, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071785709.Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.DRAPELA, J. V., HRABAL, V. Vybrané poradenské směry: teorie a strategie. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - zkouškaPředpokladem absolvování předmětu je prokázat při zkoušce porozumění základním pojmům z uvedených témat a dovednost navrhnout řešení modelové situace a 80% docházka na cvičení.

Garant

doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.