Předmět Antropologické aspekty výchovy (CV / DAA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CV / DAA - Antropologické aspekty výchovy, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojetí antropologie jako komplexního souboru věd o člověku. Studium člověka v biosociokulturní perspektivě. Koncept integrální antropologie ve světě a v České republice. Aplikace antropologických poznatků v práci pedagoga / učitele.2. Člověk jako společný objekt zájmu antropologie a pedagogiky. Jedinec a společnost v pedagogické antropologii. Problematika lidské variability v antropologii a pedagogice. Filozofie humanistické antropologie. Aplikace v pedagogice.3. Základy biologické antropologie a jejich význam v práci pedagoga / učitele. Současná biologická antropologie a její perspektivy. Variabilita a morfologie lidského těla v socio-kulturním kontextu. Role dědičnosti, přírodního výběru a vnějšího prostředí na proměnlivost organismu ve vazbě na ontogenetický vývoj člověka. Aplikace v pedagogice.4. Základy sociální a kulturní antropologie a jejich význam v práci pedagoga / učitele. Vybrané antropologické teorie. Problematika příbuzenství, manželství a rodiny. Otázky spirituality, víry a náboženství. Svátky, tradice a rituály a jejich význam v životě člověka a společnosti. Využití těchto poznatků v pedagogice.5. Základy filozofické antropologie a jejich význam v práci pedagoga. Člověk a globalizace. Globální problémy lidstva. Krize civilizovaných společností a cesty k jejich překonávání z pohledu integrálních věd o člověku. Aplikace v pedagogice.6. Paradigma aplikované antropologie. Využití antropologických poznatků v pedagogické práci. Změny obsahu a cíle výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami lidských společností. Výchova v multikulturním, interkulturním a intrakulturním kontextu.7. Metodologie antropologických disciplín. Praktické aplikace ve výchovně vzdělávacím procesu, v práci pedagoga / učitele.
Získané způsobilosti
Student se orientuje ve vědách o člověku se schopností kreativního propojování a využívání poznatků humanitních i přírodních věd v teorii a praxi, s ohledem na role pedagoga / učitele.
Literatura
FOLEY, D., BRADLEY, A. L., JANISE, H. Anthropology Goes Inside: The New Educational Ethnography of Ethnicity and Gender. Review of Research in Education. 2000-2001, vol. 25, s. 37-98, USA. SOUKUP, V. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. KEDIA, S., WILLIGEN, J. V. Applied Anthropology: Domains of Application. Westport, Conn: Praeger, 2005. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. CICHÁ, M. (ed.). Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0.WOLF, J. Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha, Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0380-2.LADSON-BILLINGS, G. It s Not the Culture of Poverty, It s the Poverty of Culture: The Problem with Teacher Education. Anthropology & Education Quarterly, 2006. USA, vol. 37, No. 2, s. 104-109, 2006. SOUKUP, M. Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-96-0.KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: MU, 1990. MÁCHA, K. 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2004. ISBN 80-244-0985-2.http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1548-1492FOX, R., KING, B. (ed.). Anthropology Beyond Culture. Oxford: Berg, 2002. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002. GOODMAN, A. H., HEATH, D., LINDEE, M. S. Genetic nature / culture: anthropology and science beyond the two-culture divide. Berkeley: University of California Press, 2003. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.SCRUTON, R. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, 2002. KLEIN, R.G. The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. Chicago: The University of Chicago Press, 2009.
Požadavky
Způsob zakončení - zkouška.Účast na přednáškách a konzultacích. Vypracování písemné studie na téma "Využití antropologických poznatků v práci pedagoga / učitele" a její obhajoba před vlastní ústní zkouškou. Ústní zkouška - dobrá orientace ve vědách o člověku se schopností kreativního propojování a využívání poznatků humanitních i přírodních věd v teorii a praxi, s ohledem na role pedagoga / učitele.
Garant
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.