Předmět Metodologie kvantitativního výzkumu (CV / DMV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CV / DMV - Metodologie kvantitativního výzkumu, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vědecký výzkum v pedagogice, druhy, typy a fáze pedagogického výzkumu. Hypotézy v pedagogickém výzkumu. Současný stav pedagogického výzkumu ve světě a v České republice.Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a základní vlastnosti. Validita a reliabilita měření. Metody statistického popisu výzkumných dat. Charakteristiky polohy a míry variability. Grafické metody zobrazování dat. Metody průzkumové analýzy (exploratory data analysis).Výběr prvků do výzkumných vzorků, odhady rozsahu výběru. Metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Dotazníky. Techniky standardizovaného pozorování. Škály v pedagogickém výzkumu. Testy. Projekční techniky měření. Obsahová analýza. Sémantický diferenciál. Sociometrie. Q-metodologie. Metaanalýza v pedagogickém výzkumu.Standardně používané parametrické a neparametrické testy významnosti (testy pro data nominální, ordinální a metrická). Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými. Korelační a regresní analýza (koeficienty korelace, regrese, kontingence). Faktorová analýza. Shluková analýza. Analýza rozptylu (jednofaktorová, vícefaktorová). Počítačové programy pro statistickou analýzu výzkumných dat.
Získané způsobilosti
Studenti si prohloubí a rozšíří vědomosti v oblasti metodologie kvantitativního výzkumu. Seznámí se také se zatím méně obvyklými, ale velmi účinnými kvantitativními metodami a budou si uvědomovat možnosti a meze kvantitativního přístupu v pedagogickém výzkumu.
Literatura
BROWN, A., DOWLING, P. Doing Research/ Reading Research. A Mode of Interrogation for Education. London: Falmer Press, 2001. GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [online]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ANDERSON, G., ARSENAULT, N. Fundamentals of Educational Research. London: Falmer Press, 2001. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha. Grada, 2007. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.PEERS, I. Statistical Analysis for Educational & Psychology Researchers. London: Falmer Press, 2001. McKENZIE, G., POWELL, J., USHER, R. Understanding Social Research : Perspectives on Metodology and Practice. London: Falmer Press, 2001. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do metodologie sociálnych vied. Bratislava: Regent, 2005. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko-český pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999. CHRÁSKA, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, 2005. MAREŠ, J. Sociální klima školy. In Pedagogická revue, 52, č. 3. s. 241-254, 2000. CHRÁSKA, M. Testování výkonů ve vzdělávání. In PRŮCHA, J. aj. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 594-598., 2009. GAVORA, P. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2012. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu. Bratislava: Veda, 2007. Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
Požadavky
Zpracování a předložení seznamu prostudované odborné zahraniční literatury z oblasti kvantitativního výzkumu.
Garant
prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.
Vyučující
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.