Předmět Pedeutologie (CV / DPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CV / DPE - Pedeutologie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Postavení pedeutologie v systému věd. Specifika výzkumu učitele. Koncepce profese a učitelské profese. Vzdělávaní a kvalifikace učitele. Profesní dráha učitele. Sebepojetí a vnímaná zdatnost (self-efficacy) učitele a kolektivu učitelů. Učitelovo pojetí své profesní role, žáka, výuky. Normy činnosti učitele. Profesiogram učitele.Pracovní podmínky učitelů. Zátěž a zdraví učitele. Klima učitelského sboru. Demografické charakteristiky učitelů. Feminizace učitelské profese.
Získané způsobilosti
Důraz bude kladen na osobnostní, kvalifikační, sociální, hygienické, etické a další aspekty profese a její vykonávání.
Literatura
GEWIRTZ, S. (ed.). Changing Teacher Professionalism. International Trends, Challenges and Ways Forward. London: Frances and Taylor, 2009. ISBN 9780415467773.KARRAS, K.G., WOLHUTER, C.C. (eds.). International handbook of teacher education world-wide. Athens: Atrapos editions, 2010. KORTHAGEN, A.J., KESSELS, J., KOSTE, B. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. VAŠÚTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.KASÁČOVÁ, B., TABAČÁKOVÁ, P. Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica: UMB, 2010. ISBN 9788055700960.KASÁČOVÁ, B. Reflexívna výučba a reflexia v učiteľskej príprave. Banská Bystrica: UMB, 2005. SPILKOVÁ, V. et al. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.HILFERTY, F. Teacher Professionalism Defined and Enacted. VDM Verlag Dr. Mueller e. K., 2008. LUKÁŠOVÁ, H. Teorie učitelské profese. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 770-776, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.RÝDL, K. et al. Tvorba standardu profesní způsobilosti a výkonu profesní činnosti učitele. Praha: MŠMT, 2008. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 8073875020.LUKÁŠOVÁ - KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: OU, 2003. ISBN 80-7042-272-6.JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. DOUŠKOVÁ, A., ĽUPTÁKOVÁ - VANČÍKOVÁ, K. (eds.). Didaktické kompetencie učiteľa MŠ a ich rozvoj. Banská Bystrica, UMB, 2008. KWIATKOWSKA, H. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne Spolka, 2008. Kolektiv autorů. Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2006. ISBN 80-8045-431-0.WIEGEROVÁ, A., VÁVROVÁ, S. (eds.). Učiteľovo myslenie a uvažovanie. Bratislava, OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-10-9.MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1444-X.
Požadavky
Rozsáhlejší přehledová studie na vybrané pedeutologické téma založená převážně na zahraniční literatuře.
Garant
prof. PhDr. Peter Gavora, CSc.
Vyučující
prof. PhDr. Peter Gavora, CSc.doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.