Předmět Nové trendy ve školní pedagogice (CV / DTP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CV / DTP - Nové trendy ve školní pedagogice, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Didaktický model školy (komponenty, které ho tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). Jeho podobnost a odlišnosti od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. Jednotlivé didaktické kategorie.Proces výuky ve škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura, pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku.Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve škole. Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce.Problematika edukačního cíle ve výuce a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. Kategorizace cílových požadavků. Didaktická analýza učiva.Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy.Vzdělání a vzdělávání v ČR. Školské reformy z pohledu teorií výchov a vzdělávání. Problematika výzkumu kurikula.
Získané způsobilosti
Student (doktorand) bude po absolvování předmětu způsobilý reflektovat nové trendy ve školní pedagogice, profesionálně argumentovat v odborném dialogu, zvnitřní si hodnoty související s osobností pedagoga a zaujme aktivní postoj při uplatňování pedagogické vědy ve svém dalším studiu, taktéž bude umět adekvátně analyzovat pedagogicko-didaktickou praxi.
Literatura
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009. TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodickopedagogické centrum, 2005. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Brno, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.JANÍK, T., ŠVEC, V. K perspektivám školního vzdělávání. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-193-5.JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007. KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava, 2011. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.WIEGEROVÁ, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012. POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Praha: Slon, 2012. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha, 2002. WIEGEROVÁ, A. Transformation of Eduction Programmes in Slovakia - Its Impact on Preparation of Future Teachers at Primary School. In Fredrikke 4. p. 7-12. Nesna: Nesna College, 2009. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. BLACK, A., DAVERN, L. When a Preservice Teacher Meets the Classroom Team. In Educational Leadership, p. 52-55. Canada: ASCD, 1998. VIŠŇOVSKÝ, Ľ., KAČÁNI, V. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: Iris, 2005.
Požadavky
Zpracování seminární práce, její obhajoba před plénem. Důraz v hodnocení bude kladen na odbornost zpracování závěrečné práce, na profesionalitu prezentace a na vzájemnou dialogickou argumentaci předložených tezí.
Garant
doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.
Vyučující
doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.