Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Věda a vědecké poznávání (CV / DVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CV / DVP - Věda a vědecké poznávání, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Otázky pravdy, pravdivosti a skutečnosti (reality), teorie vědy, teorie interpretace, explorační analýzy a vysvětlování. Zvláštní význam věnuje předmět otázkám komplementarity deduktivně ? nomologických přístupů a chápáním (nazíráním, porozuměním, přicházením na smysl něčeho), které jsou tak významné v pedagogice.

Získané způsobilosti

Student systemizuje činnosti, které jsou spojené s interpretací výsledků výzkumu, s vědeckým vysvětlováním (explanation) a porozuměním (understanding, comprehension) ve společenských vědách, včetně pedagogiky.

Literatura

FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál., 4. vyd., 2009. COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. London: Roetlegdge / Falmer, 2000. FEYERABEND, P. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu. Bratislava: Veda, 2007. BALZER, W. Die Wissenschaft und ihre Methoden. Grundsätze der Wissenschaftstheorie. Ein Lehrbuch. Freiburg/München: Alber, 2002. CRESWELL, J. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall, 2001. VICENÍK, J. Empirické teórie, ich štruktúra a spôsoby ich overovania. In Organon F, roč. IX, č.1. s. 93 - 109, 2002. WINCH, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. HALÍK, T., RANDÁK, J., NOVÁK, A. (eds.). K čemu dnes humanitní vědy?. Praha: Togga, 2008. SEDOVÁ, T. K Davidsonovmu chápaniu explanácie prostredníctvom dôvodu. In HAVLÍK, V.(ed.) Mezi jazykem a vědomím. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1999. OPP, K. D. Methodologie der Sozialwissenschaften. Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. HUGHES, R.I.G. Models and Representation. In DARDEN, L. (ed.): East Lansing: Pholosophy of Science Association. PSA, s. 325 - 336., 1997. BOGDAN, R. C., BIKLEN, S. K. Qualitative research in education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn & Bacon, 2006. FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: Slon, 2002. BORCHERT, D. M.(ed.). Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford: Stanford University, 2006. POPPER, K. The Logic of Scientific Discovery. Basic Books, New York, NY, 1959. GADAMER., H. G. Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Mohr, 2009.

Požadavky

Vypracování odborné práce.

Garant

prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.

Vyučující

Mgr. Jan Kalenda, Ph.D.prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.