Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie (TIMS / TB4MD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TIMS / TB4MD - Metodologie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět se zaměřuje na pochopení toho, co je to věda, jak se liší od pseudovědy a tzv. "alternativní" vědy. Seznamuje studenta s pravidly vědecké práce v oboru a s požadavky na jazyk vědy. Všímá si jazyka obecně a sémiotiky jakožto nauky o znacích. Upozorňuje na funkce vědeckého poznání (deskripce, predikce, explanace a technická aplikace). Zabývá se empirickými metodami vědeckého zkoumání (pozorování, experiment a měření). Tematizuje logiku vědecké práce (indukce, dedukce, problém s neúplnou indukcí, hypoteticko-deduktivní metoda). Zabývá se otázkou pravdy ve vědě.Tematické moduly:1. Úvod do studia předmětu - věda a kriteria vědeckosti, kultura odborného projevu a etika vědecké práce,2. Jazyk vědy - sémiotika, sémantika, jazyková syntax, pragmatika, tvorba odborného textu,3. Funkce a logika vědeckého poznání - deskripce, predikce, explanace, technická aplikace a problém pravdy ve vědě; indukce, dedukce, meze induktivismu, hypoteticko-deduktivní metoda, druhy výzkumu,4. Kvantitativní strategie výzkumu - filozofická východiska, cíl výzkumu, výběr výzkumné vzorky, formulace a testování hypotéz, operacionalizace,5. Kvantitativní metody - metody zběru dat (pozorování, experiment, obsahová analýza dokumentů apod.) a metody spracování dat (statistické měření),6. Aplikace kvantitativných metod v sociálně-pedagogickém výzkumu - zpráva o výsledcích výzkumu,7. Kvalitativní strategie výzkumu - filozofická východiska, volba problematiky, cíl výzkumu, formulace hlavní výzkumné otázky a podotázek, volba výzkumného souboru,8. Kvalitativní metody - metody zběru (fokus group, audiovideo, rozhovor) a metody vyhodnocování dat (analýza, kódování, kategorizace, GT),9. Aplikace kvalitativných metod v sociálně-pedagogickém výzkumu - zpráva o výsledcích výzkumu, diskuze10. Smíšený výzkum a jeho aplikace v sociální pedagogice - druhy smíšeného výzkumu, přednosti a rizika.

Získané způsobilosti

Student- má přehled o základních problémech metodologie vědy- orientuje se v základních vědeckých metodách- umí aplikovat tyto metody ve vlastní vědecko-výzkumné práci- je si vědom metodologických problémů spojených s přípravou projektu a především s psaním bakalářské práce- umí formulovat projekt bakalářské práce- umí využít vědecké metody při koncipování bakalářské práce a při testování jejích hypotéz

Literatura

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,, 2000. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitativní výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ŠVEC, Š. a kol. Jazyk vied o výchove. Bratislava : UK, 2002. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál,, 2005. ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově. Brno: Paido,, 2009. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada,, 2007. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál,, 2004. GAVORA, P. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: SPN, 2012. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál,, 2000. SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha : Portál,, 2011.

Požadavky

Docházka - nepovinná. Způsob zakončení předmětu - zkouška.Zkouška - písemná, zložena ze dvou částí. 1. část zkoušky - závěrečný test. Otázky, jejich počet a typ stanoví zkoušející. 2. část zkoušky - návrh výzkumního projektu. Metodologii výzkumu spracovává student na libovolné téma související se sociální pedagogikou. Rozsah zkoušky - zvládnutí požadovaného rozsahu látky, prostudování předepsané literatury. Hodnocení - zvládnutí závěrečného testu je podmínkou realizace druhé části zkoušky, kdy zkoušející posoudí návrh výzkumného projektu. Písemní test studenta hodnocen nedostatečně "F" znamená, že student zkoušku nezvládl a celkové hodnocení je v takovém případě nedostatečné "F". Zkoušku student může opakovat v opravném termínu.

Garant

prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.

Vyučující

prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.Mgr. Silvia Neslušanová, PhD.prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.