Předmět Metodologie (TIMS / TB4MD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TIMS / TB4MD - Metodologie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět se zaměřuje na pochopení toho, co je to věda, jak se liší od pseudovědy a tzv. "alternativní" vědy. Seznamuje studenta s pravidly vědecké práce v oboru a s požadavky na jazyk vědy. Všímá si jazyka obecně a sémiotiky jakožto nauky o znacích. Upozorňuje na funkce vědeckého poznání (deskripce, predikce, explanace a technická aplikace). Zabývá se empirickými metodami vědeckého zkoumání (pozorování, experiment a měření). Tematizuje logiku vědecké práce (indukce, dedukce, problém s neúplnou indukcí, hypoteticko-deduktivní metoda). Zabývá se otázkou pravdy ve vědě.Tematické moduly:1. Úvod do studia předmětu - věda a kriteria vědeckosti, kultura odborného projevu a etika vědecké práce,2. Jazyk vědy - sémiotika, sémantika, jazyková syntax, pragmatika, tvorba odborného textu,3. Funkce a logika vědeckého poznání - deskripce, predikce, explanace, technická aplikace a problém pravdy ve vědě; indukce, dedukce, meze induktivismu, hypoteticko-deduktivní metoda, druhy výzkumu,4. Kvantitativní strategie výzkumu - filozofická východiska, cíl výzkumu, výběr výzkumné vzorky, formulace a testování hypotéz, operacionalizace,5. Kvantitativní metody - metody zběru dat (pozorování, experiment, obsahová analýza dokumentů apod.) a metody spracování dat (statistické měření),6. Aplikace kvantitativných metod v sociálně-pedagogickém výzkumu - zpráva o výsledcích výzkumu,7. Kvalitativní strategie výzkumu - filozofická východiska, volba problematiky, cíl výzkumu, formulace hlavní výzkumné otázky a podotázek, volba výzkumného souboru,8. Kvalitativní metody - metody zběru (fokus group, audiovideo, rozhovor) a metody vyhodnocování dat (analýza, kódování, kategorizace, GT),9. Aplikace kvalitativných metod v sociálně-pedagogickém výzkumu - zpráva o výsledcích výzkumu, diskuze10. Smíšený výzkum a jeho aplikace v sociální pedagogice - druhy smíšeného výzkumu, přednosti a rizika.
Získané způsobilosti
Student- má přehled o základních problémech metodologie vědy- orientuje se v základních vědeckých metodách- umí aplikovat tyto metody ve vlastní vědecko-výzkumné práci- je si vědom metodologických problémů spojených s přípravou projektu a především s psaním bakalářské práce- umí formulovat projekt bakalářské práce- umí využít vědecké metody při koncipování bakalářské práce a při testování jejích hypotéz
Literatura
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,, 2000. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitativní výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ŠVEC, Š. a kol. Jazyk vied o výchove. Bratislava : UK, 2002. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál,, 2005. ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově. Brno: Paido,, 2009. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada,, 2007. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál,, 2004. GAVORA, P. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: SPN, 2012. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál,, 2000. SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha : Portál,, 2011.
Požadavky
Docházka - nepovinná. Způsob zakončení předmětu - zkouška.Zkouška - písemná, zložena ze dvou částí. 1. část zkoušky - závěrečný test. Otázky, jejich počet a typ stanoví zkoušející. 2. část zkoušky - návrh výzkumního projektu. Metodologii výzkumu spracovává student na libovolné téma související se sociální pedagogikou. Rozsah zkoušky - zvládnutí požadovaného rozsahu látky, prostudování předepsané literatury. Hodnocení - zvládnutí závěrečného testu je podmínkou realizace druhé části zkoušky, kdy zkoušející posoudí návrh výzkumného projektu. Písemní test studenta hodnocen nedostatečně "F" znamená, že student zkoušku nezvládl a celkové hodnocení je v takovém případě nedostatečné "F". Zkoušku student může opakovat v opravném termínu.
Garant
prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.
Vyučující
prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.Mgr. Silvia Neslušanová, PhD.prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.