Předmět Sociální pedagogika 1 (TIMS / TB4PD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TIMS / TB4PD - Sociální pedagogika 1, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Seznamuje studenty s výsledky konstituování sociální pedagogiky jako vědecké a užitné disciplíny a s jejím aktuálním pojetím. Analyzuje vztah procesů socializace a výchovy v podmínkách současné společnosti. Pojednává o úloze a funkcích rodiny, výchovně -vzdělávacích institucí, masmédií v soudobém sociálním systému.Tematické moduly:1. Počátky sociální pedagogiky a její filozofická východiska.2. Vznik a vývoj sociální pedagogiky jako praktické činnosti.3. Vznik a vývoj sociální pedagogiky jako vědecké discipliny.4. Proudy a tradice sociální pedagogiky.5. Vznik a vývoj vědecké sociální pedagogiky, koncepce sociální pedagogika, sociologická pedagogika, pedagogická sociologie a sociologie výchovy.6. Současný stav a aktuální otázky sociální pedagogiky v Německu, v Polsku, na Slovensku a v České republice.7. Prevence, profylaxe a kompenzace jako významná oblast sociální pedagogiky.8. Sociální pedagog - profese, možnosti uplatnění, legislativa.9. Sociální prostředí - typologie a charakteristika prostředí a jeho vliv na člověka.10.Vztah sociální pedagogiky se sociální politikou, sociální prací, speciální pedagogikou a pedagogikou volného času.
Získané způsobilosti
Student má znalosti o sociální pedagogice jako vědní disciplíně, je schopný realizovat průzkumy v oblasti sociální pedagogiky, dokáže diagnostikovat prostředí, orientuje se v jednotlivých pojetích sociální pedagogiky a vztahu k ostatním disciplinám, využívá všech poznatků v oblasti komunikace, projektuje preventivní programy. Zvládnutí terminologie vztahující se k sociální pedagogice. Schopnost charakterizovat prostředí (lokální, rodinné). Orientace v oblasti multikulturality a multikulturní výchovy a uvědomění si specifik volného času u jednotlivých věkových kategorií.
Literatura
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3. rozš. vydání. Bratislava: Public promotion,, 2008. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,, 2008. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido,, 2001. HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. Dejiny sociálnej pedagogiky. Vybrané problémy. Banská Bystrica: UMB,, 2007. Klapilová, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: PF UP, 1. vyd., 63 s., 1996. ISBN 80-7067-669-8.Přadka, M., Knotová, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU,, 1994. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus,, 1999. BAKOŠOVÁ, Z. Teórie sociálnej pedagogiky. Edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: SAV,, 2011.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - zkouškaDocházka nepovinná. Zvládnutí požadovaného rozsahu látky. Prostudování předepsané literatury. Zkouška - písemná a ústní. Písemný test - 20 otázek. Ústní rozprava nad výsledky testu.
Garant
doc. PhDr. Miloslav Jůzl, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Miloslav Jůzl, Ph.D.Mgr. Silvia Neslušanová, PhD.PhDr. Alena PlškováMgr. Monika Tannenbergerová, Ph.D.