Předmět Základy andragogiky (UPV / AK1ZA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPV / AK1ZA - Základy andragogiky, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Vymezení andragogiky, její funkce a uplatnění, cíle, úkoly.- Andragogika v systému věd: interdisciplinarita, transdisciplinarita, multidisciplinarita.- Pohled do historie andragogiky - 19. a 20. století.- Soudobé teorie vzdělávání: spiritualistická teorie, personalistická teorie, kognitivně psychologická teorie, technologická teorie vzdělávání, sociokognitivní teorie vzdělávání, sociální teorie vzdělávání, akademická teorie. Kritická analýza těchto teorií.- Kontext vzdělávání dospělých: prostředí vzdělávání dospělých a andragogiky, legislativa, vzdělávací politika.- Současná andragogika: české a slovenské pojetí andragogiky, integrální andragogika, profilace, aplikace, specializace, legitimizační problémy andragogiky v ČR.- Identita a vědní status andragogiky.- Základní legitimizační strategie legitimizace metanarací, paralogií, mocí; legitimizace andragogiky pomocí jiných věd, pomocí předmětu, pomocí teorie atd. Řečová hra o andragogiku a o andragogice, vnitřní andragogický diskurs.- Vzdělávání dospělých jako sociální instituce.- Andragogika jako věda o vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi: legitimizace vzdělávání dospělých jako sociální instituce, vzdělávání jako instituce a současně jako dimenze.- Objekt a předmět andragogiky: dospělý člověk a mobilizace lidského kapitálu.- Role andragoga. Činitelé andragogické interakce: vyučování, prostředí, skupina, masmédia, jazyk atd.- Kurikulum: kurikulum a andragogika vs. pedagogika.
Získané způsobilosti
Student dokáže definovat základní pojmosloví z oblasti andragogiky. Orientuje se v soudobých andragogických teoriích, chápe význam andragogiky pro praktickou práci s dospělými.
Literatura
Beneš, Milan. Andragogika : filozofie - věda. Praha : Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 8086432033.BENEŠ. Andragogika - teoretické základy. Praha, 2003. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha, 1996. Bartoňková, H. Foucaultovo andragogické kyvadlo. Praha: MJF, 2004. BENEŠ. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha, 2002. WALTEROVÁ, E. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě) . Brno, 1994. Palán, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 8020009507.HABERMAS, J. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha, 2000. Berger, P., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.KNOWLES, M. S. The modern practice of adult education. London, 1980. BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-542-6.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - zkouškaSamostudium, e-learningové prostředí, vypracování tří korespondenčních úkolů a úspěšné zvládnutí písemného testu (min. 60 %) nebo ústního zkoušení.
Garant
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc.Mgr. Eva Šalenová
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc.prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc.