Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie společenských věd (UPV / KP8ME)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPV / KP8ME - Metodologie společenských věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

-Vědecký výzkum ve společenských vědách. Základní paradigmata ve společenských vědách v současnosti.-Výzkum kvantitativně orientovaný a výzkum kvalitativně orientovaný (silné a slabé stránky obou typů výzkumu, možnosti kombinace).-Výzkum kvantitativně orientovaný.-Plánování kvantitativně orientovaného výzkumu. Odhad rozsahu výběru.-Výzkumy ex-post facto a výzkumy experimentální. Experimentální plány a techniky.-Metody statistické verifikace hypotéz při ordinálním a metrickém měření.-Wilcoxonův test, U-test, regresní a korelační analýza, Pearsonův koeficient korelace, biseriální korelace, Párový t-test, Studentův t-test, F-test.-Q-metodologie ve společensko-vědním výzkumu.-Metody průzkumové analýzy dat.-Princip faktorové analýzy.-Princip analýzy rozptylu.-Zpracování výsledků výzkumu pomocí statistických programů (Excel, Statistica).-Didaktické testy ve společensko-vědním výzkumu.-Sémantický diferenciál.-Výzkum kvalitativně orientovaný. Zakotvená teorie. Případová studie. Etnografie.-Biografický design. Zúčastněné pozorování. Hloubkový rozhovor. Využití videotechniky.-Ohniskové skupiny. Kódování.-Požadavky na zpracování závěrečné zprávy o výzkumu.

Získané způsobilosti

Studenti jsou schopni rozhodnout o vhodnosti metodologického přístupu pro řešení stanoveného problému, dokáží formulovat výzkumné otázky a výzkumný problém, formulovat a operacionalizovat hypotézu,jsou schopni aplikovat vhodnou metodu sběru dat (včetně metod méně obvyklých), dokáží vyhodnotit a adekvátně interpretovat výzkumná data (včetně využití specifických postupů a statistických procedur)

Literatura

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. (eds.). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, Paido, 2005. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.STRAUSS, A; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. Fundamentals of Educational Research. London: Falmer Press, 1998. ISBN 0 7507 0858.DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.Průcha, Jan. Moderní pedagogika : věda o edukačních procesech. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 8071781703.SWOBODA, H. Moderní statistika. Praha: Svoboda, 1977. Průcha, J. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: UTB, 2007. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do metodologie sociálných vied: Základy metodológie kvantitativného výskumu. Nitra: Regent, 2005. CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0765-5.KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.

Požadavky

Zvládnutí metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně vyhodnocení dat (tzn. znalostí a dovedností metodologie pedagogického výzkumu) studenti prokážkou v písemném testu.

Garant

prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.

Vyučující

Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.