Předmět Filozofie výchovy (UPV / PP7FV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPV / PP7FV - Filozofie výchovy, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět zahrnuje přehled základů filozofie výchovy, věnuje se však i tvorbě názorů na výchovné aspekty života a jejího pochopení.-Filozofie a filozofie výchovy-Pedagogická antropologie a archetypy výchovy v evropské tradici-Dilemata a antinomie výchovy-Výchova a (post) moderní doba-Konkrétní podoby vlivu filozofických koncepcí člověka a pedagogiky19 a 20. st.-Současné vzdělávací teorie a problémy jejich strukturní prvky /základní pojmy/ a teoretické východiskaFilozofie výchovy přes reflexi problémů výchovy.-Hodnoty a výchova - dilema či nutnost?-Metateorie výchovy - hledání lidské identity ve výchovném kontextu-Praktická pedagogika a koncept sociální pedagogiky založený na koncepčních vztazích
Získané způsobilosti
Student/ka chápe filozofické koncepce výchovy, umí identifikovat filozofická východiska metaparadigmatu výchovy a socializace člověka. Aplikuje filozofii člověka v explanaci popisných jevů teorie výchovy. Má znalosti ve filozofických koncepcích 20.st. v reflexi do minulosti, které využívá ve výchově. V sebereflexi životní filozofie identifikuje hierarchii vlastních hodnot. Umí aplikovat filozofická východiska v praktické pedagogice.
Literatura
CORETH, E. Co je člověk : základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: Zvon, 1996. Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0076-5.Brezinka, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha : Zvon, 1996. ISBN 8071131695.Palouš, R. K filosofii výchovy. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.Malá, E. Kultúra v každodennom živote. Bratislava : Obzor, 1982. Bruner, J. S. On Knowing, essayes for the left hand. Cambridge: Press of Hardward University Press., 1963. ALLHOFF, F. Philosophies of the Sciences: A Guide. London, 2010. Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-85866-23-4.HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.Rogers C. R. Ako byť sám sebou. Bratislava : Iris, 1996. ISBN 80-88778-02-6.Kučerová, S. Antropologická a axiologická východiska pedagogiky. Bratislava, Pedagogika.sk 2/2011, 2011. Pelikán J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - zkouškaAktivní účast na seminářích min. 80%, odborná esej (projekt filosofické koncepce z historického pohledu a přínos pro současné myšlení a pedagogiku) a její obhajoba na semináři. Ústní zkouška formou diskuse u kulatého stolu.
Garant
doc. PhDr. Jana Kutnohorská, CSc.PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.