Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psychologické poradenství (USP / A8PPO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / A8PPO - Pedagogicko-psychologické poradenství, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tematické okruhy:- Poradenství jako forma pomáhání- Pedagogicko-psychologické poradenství (pojem, cíle, specifika, místo v systému psychologickéhoporadenství v ČR)- Poradenský proces a jeho fáze- Účastníci poradenského procesu (poradce a klient) a vztah mezi nimi- Komunikace v poradenském procesu (poradenská smlouva, vedení rozhovoru, aktivní naslouchání, kladení otázek, poskytování zpětné vazby, empatie, kongruence, autenticita atp.)- Formy a metody poradenské práce (prevence, diagnostika, terapie atp.)- Interdisciplinární spolupráce - spolupráce učitelů s psychology a ostatními odborníky (učitel jako zadavatel objednávky atp.)- Specifické problémy (školní zralost, poruchy učení, šikana a jiné poruchy chování, syndrom CAN, disharmonický vývoj osobnosti, návykové poruchy na školách, psychotické stavy atd.)- Krizová intervence ve škole- Etické aspekty poradenství (moc versus pomoc, odpovědnost za proces či jeho výsledek, důvěrnost informací atd.)

Získané způsobilosti

Student se orientuje v poradenském procesu a poradenských systémech v oblasti školství. Je schopen detekovat problémy žáků se specifickými potřebami a navrhovat řešení, která nepřesahují kompetenci pedagoga.

Literatura

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-155-7.LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů: poradenské minimum pro učitele. Praha, 1998. ISBN 80-86106-00-4.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.http://www.phil.muni.cz/ped/newped/cz/storage/elskript/poradenstvi.pdfŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 8071786969.SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783706.SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie; pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0216-5.VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0225.VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha, 2001. ISBN 80-7178-561-X.http://www.ippp.cz

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - klasifikovaný zápočetPředpokladem získání klasifikovaného zápočtu je splnění následujících úkolů:1. prezentace praktického případu na semináři na zadané téma, ve které student prokáže dobrou úroveň teoretických znalostí z oblasti poradenství, schopnost sebereflexe a obhajobu vlastního návrhu metodiky pro cvičně stanovený poradenský problém u fiktivního klienta2. úspěšné složení závěrečného ústního přezkoušení z probírané látky

Garant

Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D.Mgr. Hana Navrátilová

Vyučující

Mgr. Hana NavrátilováPhDr. David UngerMgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D.Mgr. Hana NavrátilováPhDr. David Unger