Předmět Didaktika mateřské školy (USP / M2DMS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / M2DMS - Didaktika mateřské školy, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Didaktický model mateřské školy (komponenty, které ho tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). Jeho podobnost a odlišnost od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. Jednotlivé didaktické kategorie.Proces výuky v mateřské škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura, pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku.Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve výuce v mateřské škole. Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. Vzájemná relace a fůze učení se a vyučování ve výuce v mateřské škole.Problematika edukačního cíle ve výuce v mateřské škole a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. Kategorizace cílových požadavků. Specifika a odlišnosti členění obsahu na tradiční předměty (výchovné složky) a na oblasti dětských edukačních zkušeností (uspořádání učiva v pedagogických dokumentech). Didaktická analýza učiva.Inovační přístupy uplatňované v jednotlivých oborových didaktikách mateřské školy jejich podobnost ve vztahu se všeobecnou didaktikou mateřské školy a jejich specifičnost ve vztahu s příslušným oborem.
Získané způsobilosti
Student disponuje s poznatky o pedagogické vědě. Student je způsobilý poznatky adekvátně využívat v odborné dialogické argumentaci na profesionální úrovni.
Literatura
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009. KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava, 2011.
Požadavky
Koncipování závěrečné práce v rozsahu 15 ? 20 stran zaměřené na jednotlivá dohodnutá témata výukových jednotek. Závěrečná práce bude studentům prezentována veřejně. Důraz v hodnocení bude kladen na odbornost zpracování závěrečné práce, na profesionalitu prezentace a vzájemné dialogické argumentace tezí. Podmínkou tvorby závěrečné práce je využití odpovídajících informačních zdrojů.
Garant
Mgr. Hana Navrátilovádoc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.
Vyučující
doc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.Mgr. Hana Navrátilová