Předmět Teorie a metody rozvíjení gramotnosti (USP / M8TGP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / M8TGP - Teorie a metody rozvíjení gramotnosti, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním.Současné paradigma rozvoje gramotnosti v počátečním vzdělávání.Přístupy k rozvoji gramotnosti tradiční fonémový přístup k výučbě čtení a psaní vs. přirozené přístupy k rozvíjení gramotnosti a jejich specifické metody.Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči (důraz na porozumění a funkční využití čtení a psaní) doma i ve škole.Poznávání formy psané řeči objevování vztahu mezi významem a formou (narativní schopnosti, koncept tisku, koncept knižních konvencí, spontánní písemná produkce dětí).Poznávání formy psané řeči nácvik formy (rozvíjení fonematických schopností, rozvoj grafomotoriky dítěte).Diagnostikování počátečních projevů gramotnosti u dětí.
Získané způsobilosti
Student je schopen aplikovat získané poznatky v edukační realitě mateřské školy.
Literatura
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. PETROVÁ, Z., VALÁŠKOVÁ, M. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. ZÁPOTOČNÁ, O. Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika / Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.
Požadavky
Vypracování zprávy z terénního pozorování čtení/psaní dítěte.
Garant
prof. PhDr. Peter Gavora, CSc.Mgr. Hana Navrátilová
Vyučující
doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.